ANULUI NASTERII (1958) CORESPUNDE CIFREI 6 (druKar)
"Aveți calitățile înnăscute ale unui lider. Aveți un impuls foarte puternic în viață, aveți obiective înalte și urâți eșecul. De asemenea, avetii un caracter foarte spontan și sunteti intuitiv. Excelati la creativitate, inovație și spiritualitate. Îți place să călătorești și să dormi și ești puternic atât din punct de vedere mental, cât și fizic. Aveți o minte foarte frumoasă.
Aveți tendința de a vă suprasolicita și de aceea puteți suferi de dureri de cap, febră și vertij. De obicei, sunteti destul de dominator în relații, chiar faceti tot posibilul să fiti așa.
Sunteți foarte priceput în domeniul financiar, dar vă asumați și multe riscuri financiare. Dacă dețineți proprietăți, aveți karma că acestea vă pot fi luate de alții. Sunteți potrivit în ocupații legate de lege, posturi didactice, posturi de conducere sau roluri religioase, cum ar fi preoția."
*** 10 adevăruri despre Scorpioni: "Dacă ai fost într-o relație cu un Scorpion, știi că acest lucru este în același timp și ușor și dificil. Fiind un un semn al apei, Scorpionul are o personalitate la fel de profundă ca apele Oceanului. Ca și apa, el se lasă influențat de toți factorii din jur. Cel mai des, este aproape imposibil să îți dai seama ce se întâmplă în interiorul unui Scorpion. Dacă în viitor vrei să ai o relație mai apropiată cu un Scorpion, citește aceste adevăruri despre el:
1. Scorpionul este una dintre cele mai senzuale persoane pe care le-ai întâlnit. Nici nu încerca să te împotrivești magnetismului erotic al acestui semn. Nu ai cum să ignori această atracție. Scorpionul are acest lucru în sânge și el vrea să domine. De aceea, dacă te simți atrasă de un bărbat în metro, care seamănă cu un hipster și doarme pe o gazetă, atunci cel mai probabil el este Scorpion.
2. Scorpionul este un dominant. Scorpionul este obsedat de control. El este capabil de orice pentru a obține ce își dorește. Acest lucru îi asigură de regulă o poziție înaltă. Și asta este cât se poate de firesc, pentru că Scorpionul face față oricărei responsabilități. Chiar și în momentele în care îți pare că Scorpionul nu controlează situația, asta nu este așa. El pur și simplu se preface până în momentul în care găsește oportunitatea de a te pune la punct. De aceea nu te relaxa.
3. Scorpionii întotdeauna înving. Scorpionii sunt caracterizați prin încăpățânare și voință puternică. De asemenea, prin capacitatea de a manipula. Este puțin probabil ca cineva să manipuleze mai mult decât Scorpionii. Dacă vrei ca echipa ta să câștige, asigură-te că în ea se află un Scorpion. Ei știu ce vor, ce merită și știu cum să obțină asta. Ei vor face tot ce vor putea pentru a realiza ceva, fără a se opri în fața la nimic. Ei vor exploata și emoțiile umane.
4. Scorpionii sunt atenți la detalii. Scorpionii vor dori să știe despre tine totul, până în cele mai mici detalii, chiar și cele pe care tu singură nu le cunoști. Lor le place să observe atât de aproape, cât și din depărtare. Ei își formează anumite păreri despre tine și le verifică în timp. Scorpionii sunt niște detectivi înnăscuți și, prin urmare, sunt foarte curioși. Deschide-te Scorpionului și permite-i să afle mai mult lucruri despre tine.
5. Ei sunt atrași de întuneric. Scorpionii sunt atrași de partea întunecată a realității. Scorpionii sunt cunoscuți pentru pasiunea lor pentru grotesc, moarte, oroare și noapte. Pasiunea pentru supranatural și ocultism. Se pare că astfel de lucruri îi intrigă, iar asta îi face pe ei mult mai interesanți. Depășind așteptările și opiniile celor din jur, Scorpionii au o imaginație bogată, inspirându-se din colțurile cele mai întunecate ale sufletului uman.
6. Lor nu le pasă de părerea celor din jur. Îți este cunoscută situația când cineva îți spune că lui nu îi pasă ce spun sau cred alții despre el? Scorpionii vorbesc sincer despre asta. El își aparține sie însuși și se simte minunat datorită acestui fapt. Opiniile altora nu îl afectează. El va face doar ceea ce îl face fericit și ce îl face mai bun. El nu se va opri să asculte ce spunea lumea despre el, va merge necontenit mai departe.
7. Scorpionii sunt extrem de sinceri. Acest semn nu va ascunde de tine nici cel mai dur adevăr. Chiar dacă uneori te pot răni spunând unele lucruri. Ei înțeleg că într-o perspectivă de lungă durată adevărul este întotdeauna spre bine. Dacă îl vei ruga să îți spună adevărul, el nu va ezita să ți-l spună.
8. Sunt extremi de intuitivi. Ei preferă să se bazeze pe intuiție. De asemenea, ei au o mulțime de trăsături care îi fac mult mai interesanți decât partenerul. Uneori ei pot prevesti viitorul, folosindu-se de intuiție și capacitatea de a observa. El va anticipa ceea ce ce vrei să faci, înainte să o spui. Acest lucru se poate datora și memoriei lui foarte bune. El îi ține minte pe toți. Anume acest fapt îi oferă sentimentul de control.
9. Scorpionii sunt ca niște detectori de minciuni. Ei au o memorie extraordinară și sunt capabili să identifice minciuna în orice situație. De aceea, dacă vrei să ai o relație bună cu un Scorpion, uită de minciună. Chiar și de minciuna pentru o cauză bună, pentru că ei nu aprobă nici asta. Minciuna îi înfurie, deci mai bine să nu fie înfuriați. Ei în scut timp devin copleșiți de acest sentiment, iar acest lucru se va solda cu niște consecințe nefavorabile.
10. Scorpionii știu cum trebuie să te trateze. Nu te aștepta ca el să fie drăguț cu tine când tu nu ești drăguță cu el. Nu te aștepta să ierte ușor trădarea sau minciuna. Scorpionii știu exact ce atitudine meriți, în dependență de ce comportament ai. Ei îi tratează pe alții exact cum aceștia merită. Însă dacă ai o atitudine bună, Scorpionul nu va ezita să îți arate cât de mult contezi pentru el.
10 Noiembrie, Scorpion - Ziua metamorfozei
Cei nascuti pe 10 noiembrie au parte de cele mai profunde schimbari posibile, atat in planul personalitatii lor cat si referitoare la materialele si produsele cu care lucreaza. Transformarea lor individuala poate parea uneori foarte inceata si chiar dureroasa.
Deseori, va implica o adevarata lupta si stradanie, mai ales in ultimele stadii ale metamorfozarii. Asemenea omizilor, nativii pot simti nevoia de a se izola de lume intr-un cocon numai al lor.
Vor face acest lucru o perioada destul de mare de timp, chiar ani, dar dupa aceasta perioada vor deveni fluturi si isi vor lua zborul. In momente de criza, nativii ar putea lasa sa se vada fiintele puternice care vor deveni.
In mod paradoxal, de multe ori, nativii zilei de 10 noiembrie dau impresia ca sunt fiinte constante si neschimbatoare. Daca cineva va privi minutarul si mai ales orarul unui ceas, de-a lungul unor perioade scurte de timp, va observa schimbari abia perceptibile.
Astfel sunt si nativii in timp se vad schimbarile de care au parte. In munca lor, cei nascuti in aceasta zi sunt intr-o continua cautare. Folosind parca magia, vor transforma materiale normale in produse finite si energia in servicii.
Cei mai multi dintre nativi stiu in mod instinctiv cum functioneaza lucrurile. Au o rabdare admirabila si un talent tehnic uimitor in tot ceea ce fac. Privind din alta perspectiva, pot fi indivizi magnetici si atragatori. In aceasta situatie, le va lipsi intelegerea oamenilor in general.
Ar putea fi inhibati din punct de vedere social si prea preocupati de ei insisi. Nativii care vor realiza importanta contactelor umane si care vor sti sa acorde increderea persoanei potrivite, vor avea parte de mari succese in viata.
Insa, unii dintre nativi vor fi prea preocupati de evolutia personala devenind exclusivisti in privinta carierei sau in privinta locului ocupat in societate. Acestia vor avea parte de o viata nelinistita asemenea unei lupte continue. Pentru ei, fraza „nu este important ceea ce faci, ci felul in care faci ceva” ar putea fi dura si cruda, dar contine mult adevar in ea.
La un moment dat in viata, nativii acestei zile ar putea fi nevoiti sa suporte consecintele naturii lor prea critice si prea intense care nu poate fi satisfacuta foarte usor. De asemenea, seriozitatea lor caracteristica si obiceiurile lor specifice ar putea oferi o impresie gresita celorlalti.
Este adevarat faptul ca prietenii, iubitii si familia trebuie sa fie extrem de fideli si de credinciosi pentru a putea fi alaturi de nativi de-a lungul timpului. Atunci cand se aventureaza in lume, cei nascuti in aceasta zi nu mai au acea extraordinara incredere in sine.
Pot avea parte de depresii, dar, chiar si in aceste momente, isi vor pastra mandria si credinta in puterile lor. Atunci cand altii privesc din afara, ar putea spune ca spatiul personal, interior al nativilor este unul plin de intuneric.
Cei nascuti in aceasta zi stiu insa mai bine cum este si vor trai o viata confortabila in interiorul acelui spatiu. Asemenea unei persoane lipsite de vedere, au explorat in intregime lumea lor interioara.
Din acest motiv, isi vor cunoaste foarte bine si intr-un mod realist calitatile si limitele. Nu este surprinzator faptul ca nu isi depasesc posibilitatile. Privind din alt punct de vedere, s-ar putea ca astfel sa nu ajunga prea departe. Cunoasterea de sine va fi deci atat salvarea cat si condamnarea acestor persoane fascinante.
SFATURI: Fii mai receptiv la problemele pe care le creezi altora. Deschide-te si impartaseste celorlalti ceea ce simti. Nu te teme sa stralucesti. Incearca sa iti desdchizi portile sufletului. Iti poti permite sa fii mai increzator. Adopta fel xibilitatea in stilul tau de viata. PUNCTE FORTE: Creativ, increzator in sine. PUNCTE SLABE: Dificil.*** NUMEROLOGIA ZILEI DE NAŞTERE
NUMARUL 1
Cei nascuti in ziua 1, 10, 19, 28 a lunii. Toti cei cu 1 sunt persoane creative, pozitive si foarte hotarate. Nascuti sa fie lideri, pot pune bazele unui proiect mai repede decat poate oricine doar pronunta numele acelui proiect. Nici nu apuci sa deschizi gura, ca ei au si terminat ce aveau de facut. Nu ai sa vezi niciodata un 1 care sa stea si sa se lamenteze cat are el de lucru. Un 1 este foarte sensibil la critica si nu accepta niciodata sa i se faca vreo observatie fara sa se imbufneze. In schimb el poate sa critice pe oricine si sa caute defectele celorlalti cu lupa. NICIODATA sa nu ii dai vreun sfat unui 1! Sa nu ii spui niciodata "niciodata" sau ce are de facut! Daca vezi ca impinge o usa pe care scrie "TRAGE", in niciun caz sa nu ii atragi atentia, poti eventual sa-i spui, asa, in treacat: "Cred ca au pus usa invers"...Un 1 va decide el singur cum se deschide o usa, eventual o va rupe, dar in niciun caz nu va recunoaste ca a gresit. Fiind perfectionisti, pentru ei nu exista nimic perfect pe lumea asta. Daca ai pe langa tine vreun 1, bucura-te, viata ta nu va fi deloc monotona!
***cei nascuti pe 10 sunt Ambitiosii.
Personalitate: Având o mentalitate de învingător, cei născuți pe 10 sunt răzbătători și își croiesc drumul în viață fără să aibă nevoie de sprijin. Sunt puternici, curajoși, dinamici, siguri pe ei și foarte ambițioși. Au spirit de comandă, abilități strategice și manageriale, sunt inventivi. Răspund prompt la provocări. În general ajung oameni de succes, mai cu seamă când își stabilesc obiective precise și constructive. Prețuiesc prietenia și o cinstesc prin loialitate și devotament. Defecte: Fire iute, posesivitate, gelozie, idei fixe, tendințe dominatoare, refractari la sfaturile venite de la ceilalți.
*** Numerologie: Ce spune ora naşterii despre personalitatea şi destinul fiecăruia,
din diverse surse gasite pe Google:
a) intre: 20.00-22.00 * Nu accepţi roluri modeste în viaţă şi vreţi să fiţi perceput şi iubit într-un mare fel. La voi, totul trebuie să fie la superlativ. Vă bucuraţi când sunteţi folositori societăţii, sunteţi un perfecţionist şi speriat de propriile greşeli.
b) noctambuli, firi romantice, le place să strălucească în societate, sunt comunicativi.
c) Între 20 și 22 sunt guvernați de Soare. Sunt persoane foarte încrezătoare în propriile forțe. Sunt oameni generoși și nu sunt ranchiunoși.
d) introvertiti, cei nascuti noaptea, nu primesc magnetismul soarelui decat prin scoarta pamantului, slabit, avand astfel, predispozitii pentru o viata interiorizata, care-i indreapta spre camin sau laborator. Incercand sa ne abatem de la aceasta linie primara a destinului vom avea de suferit caderi sociale.
e) Eşti un bun lider şi trebuie să profiţi de această calitate dacă vrei o viaţă îndestulată. Îţi place să înveţi, să călătoreşti, să descoperi locuri şi oameni. Oriunde mergi, vei fi iubit şi respectat. Din păcate, ai uneori nişte perioade mai negre când eşti uşor depresiv şi nimeni nu îţi intră în voie.
f) 20:00 – 22:00: Ai stofa de lider, esti respectat, greu de multumit si chiar temut, mai ales in momentele in care nimeni si nimic nu-ti poate intra in voie.
g) Persoanele născute între 20:00 și 00:00 știu ce vor de la viață. Acestora le place atenția și sunt foarte creativi. Reușesc să depășească orice limită pentru a-și realiza scopul.
h) Liderii și adevărații aventurieri sunt născuți la orele 22. Curiozitatea te caracterizează foarte bine, ca și caracterul foarte bine format.
i) 21.00 – 23.00 ora Porcului. Nativii din semnul Porcului sunt prietenoși, deschiși și săritori. Le place să fie amabili cu toată lumea, dar sunt momente când sunt prea serviabili și optimiști, iar cei din jur pot profita de acest lucru. Dacă ești născută în ora Porcului, ai grijă să te ferești de profitori toată viața ta și să nu te lași intimidată de personalitățile puternice!
***Ziua de naștere: Luni – Darul Cuvântului
Luni este o zi a începutului, a cuvântului și a puterii de a începe o acțiune nouă. Luni este o zi benefică pentru a-ți urma visurile și a le pune în practică. Ziua de Luni aduce cu ea libertate, libertatea cuvântului și a discursului. Nu ezita să îți exprimi exuberanța, individualitatea, entuziasmul în fața celorlalți, chiar dacă uneori ai tendința de a te închide în tine. Darul cu care te-ai născut este darul Cuvântului, și el trebuie împărtășit. El te va ajuta să deschizi numeroase porți în viață. Ai abilitatea de a te face remarcat prin cuvânt, fie el scris. Cuvântul tău influențează și schimbă opinii, sprijină, pedepsește, dar oferă și afecțiune și înțelegere. Ai o mare putere de persuasiune, ești un bun orator și știi cum să aplanezi conflictele.
*** cifra destinului: 8 (a datei nasterii): Ambiţiosul. Duritate si putere de vointa. Direcţia de urmat: să înveţe să-şi fixeze obiective precise, să-şi dezvolte capacitatea de a se angaja pe plan material şi de a atrage reuşita.
***Dacă se repetă numărul 1 în data nașterii spune despre viitorul tău că vei avea șansa să o iei de la capăt și să te bucuri de un nou început, când totul pare sfârșit. Numărul 1 înseamnă inițiativă, independență, ambitie, dinamism si energie, dar energia trebuie controlată și canalizată spre lucrurile benefice.
Persoanele care aparțin elementului Pământ se disting prin răbdare și încredere, sunt oameni responsabili și atenți la rude și la prieteni apropiați. Sunt înzestrați cu o intuiție bine dezvoltată și cu ambiție.
Sunt persoane echilibrate care sunt obișnuiți să rezolve problemele urmând un plan bine pus la punct și fără emoții inutile. De asemenea, au un sentiment excelent de tact, sunt disciplinați și dispuși să facă toate eforturile pentru a obține rezultate excelente în tot ceea ce fac.
Aceste persoane știu să valorifice banii și astfel sunt predispuși la o îmbogățire rapidă prin utilizarea rațională a finanțelor.
Elementul Pământ împinge aceste persoane spre conservatorism iar printre trăsăturile predominante putem observa dorința de a controla toate procesele din jur și teama de necunoscut. Din cauza acestor trăsături, oamenii care aparțin acestui element pot avea atacuri de panică și pot deveni nervoși înainte de evenimente viitoare ale căror rezultate nu sunt cunoscute.
În ceea ce privește trăsăturile negative de caracter, putem observa încăpățânare și izbucniri de agresiune.
***1. Viorel Boldis:
Nu vor bătrâni şi nu vor catedrale,
Ei vor atâta: toate ca afară!
Au câştigat cei ce urăsc eroii,
Boia şi Patapievici, Cărtărescu,
Cei ce dau muie şi lui Eminescu,
Au câştigat vitejii fii ai ploii.
Au câştigat cei care nu vor state,
Cei ce aruncă la gunoi popoare
În numele Unirii-universale,
Dând naţiuni pe falsă libertate.
Oh, naţie ce încă eşti română,
Deschide ochii... uită-te cu teamă
Să-l vezi mergând spăşit şi trist spre vamă
Pe Dumnezeu, c-un paşaport în mână."
Mă tot gândesc la tine, nu adorm,
Iar versurile-mi dau numai rebuturi
Și amăgirea curge... uniform.
Dar ziua mea stă trează înc-o clipă
Și, la beție, o întreb mereu:
De ce atâta ură se-nfiripă
În glasul tău și chiar în eul meu?
În câtă viață vom cuprinde iară
Acea iubire ce ne-a dat visări?
Și rănile ni se preschimbă-n fiară,
Ne înecăm imaginare zări...
Să fie doar iubirea vinovată?
Acum, nu mă rănești, dar nici nu-mi ceri
Să ne privim, sălbatici, înc-o dată
‘Nainte să ne pierdem în tăceri...
De ce nu am lăsat încă un flutur
Să zboare între noi ca ultim dor?
Din calea ta nu fug și nu mă scutur –
dar pitise cu mare grijă/ în casa ei de chirpici de aici,/ în lada pe care nu aveai voie să o atingi//acest talisman tăinuit/pus alături de un tablou/al nobilului maghiar Ferencs Rákócsi/o istorie de speranțe și lupte am deslușit/răscolind în lada cu amintiri/legendă devenind în timp/descopăr că tu te-ai născut în aceeași zi/cu nobilul maghiar/mă întreb dacă știi despre această coincidență/deoarece în casa copilăriei mele avea ecou/ acest mare erou/absolut tulburată răsfoiesc în istoria noastră comună/ tăinuită,/ ispită/ doar eruditul devenit haiduc în Transilvania austriacă/Pintea Viteazul e alături de eroul istoriografiei maghiare/românul ucis bănuit de trădare/pe când eroul maghiar e exilat/peste hotare/„Așa cum se-ntâmpla pe vremea Imperiului Austro-Ungar”Bohumil Hrabal/ poate nu știi că în satul meu, copil fiind,/ străbăteam pe jos hotarul ca să îmbrățișez/trunchiul imens al gorunului celui ce a fost/ principe al Ungariei și Transilvaniei,/nobilul maghiar/prieten cu eruditul Pintea Viteazul/devenit haiduc pentru a-și izbăvi poporul asuprit/după trei secole/evoluție,/civilizație/rație/acum când zilele ni se dau/ la noi și la voi/„Stai acasă!”/„Maragyon othon!”/eu te rog să -mi dai un sms, pe telefonul meu,/să te am alături dacă mai pot ieși din casă/”Nem tudlak. Nem hazználok telefont. Tőrőlni tudlak csak végleg”/vai mie/istoria rămâne ...cronică/smaraldul mătușii mele/e doar în inima mea/dar de Paști, 2020,/voi purta cămașa mea verde/nu mai am părul verde, ci argintiu"
Deseară va învia Isus. Pintea... niciodată!
Gabriel Liiceanu este judecat pentru că judecă aspru oamenii mergând până la Iisus, iar Mihail Neamțu, cel care a îmbrăcat odăjdiile clericale și a oficiat în biserică ceea ce doar aleșii unși în taină au dreptul să o faca, Mihail Neamțu-politicianul cel mai credincios din lume, dacă este să îl ascultăm cum înțelege Evanghelia, ei bine, judecă cel puțin la fel de aspru aproapele, se întrece chiar cu autorul cărții în judecată: unul judecă oamenii și societatea, altul pe cel care judecă oamenii și societatea. Îi cere acestuia să nu fie milionar, ci sărac cum Diogene, nu cum Iisus. Când Liiceanu acuză ierarhii bisericii că s-au înveșmântat în aur, Mihail Neamțu îi cere lui Liiceanu să meargă pe măgar, precum Isus, nu în mașină luxoasă, să trăiască precum anahoreții și nu în cartierul Primăverii. Aici mergea spectaculos comparația cu Diogene: Liiceanu să își târască zilele într-un butoi, în Piața Universității, în zona aia liberă de neocomunism! Îi analizează viața și observă că Liiceanu a reușit întotdeauna în acțiunile de câștigat bani și a eșuat în cele de voluntariat (vezi GDS).
În fond, acțiunea de a întâmpina critic o carte bănuiesc că a fost o răzbunare că nu este încă recunoscut ca elită de vârf a societății contemporane și sapă sub soclul consacraților. Mihail Neamțu se află în faza a doua a evoluției spirituale, când excelează în afirmarea cunoștințelor acumulate, când caută nod în papură zeilor vremii și se ia la trântă din nimic. Elita autentică este extrem de modestă, filozofia i se simplifică într-atât încât micșorează distanța dintre ea și ceilalți, chiar devine egală cu oamenii de rând rămânând elită prin sentimentul distanței. Mihail Neamțu a evoluat în ochii noștri în anii din urmă, dintr-un țânc zâmbind ridicol de la gemulețul unui veceu de apartament, când Băsescu a scăpat de demitere printr-o inginerie neconstituțională, într-un orator credibil, sobru și plăcut urechilor. Doar cronica literară de aseară a fost făcută dintr-un unghi absolut fals.
lungi nouri andaluzi, ce-ți plouă amintiri,
te poartă-n nord pe-angelice cărări...
Iar locuri, ale tale dragi, mirificul senin
cu straja ce-ai lăsat-o la propria zidire-
izvod de cântec slobod și de flăcări vii-
curg în magnetic ritm și-ți înfloresc destinul...
Dar, cum poți a scăpa de-a ta copilărie,
de care te-a însângerat cu-nhăruit cuvânt,
în ea, cu retrăiri, obsesii și-amintiri
cu care te colindă fantasma despărțirii...?!
Că tu, copil, ştiut de toţi un răsfățat, de-atunci
cu dor mărturisit, efebul libertăţii,
în rang de zeu, îți sorbi duhul din lunci
și din lazur destinul, urci scările vieţii...
Azi, adoptat al umbrei unui timp vărsat,
decis de-a luneca pe cercul firii,
mai înţelegi ușor ecoul neliniștii din zi
din glasul sfânt al Bucovinei!
Și, cum poţi ca să uiți de unde lesne vii
cu stela ta din galaxia locului aprinsă
pe urma unui cer, de patimi mari cuprins,
tu, magul Crist vestind neînceputuri...?!
Da! Ai fost sortit să fii robit de locuri
cu dor aprins de ele și cuprins de graţii
să pleci din locul tău dintru-nceput, acum
între visări şi triste contemplaţii...!
Aici, tu simţi că ți-ai găsit și-un rost
din stânci crescut, îți porți aici destinul,
un adoptat de-Ardeal, aprins de gânduri:
substanță din străbune fluorine câmpuri!..
Azi, rege-al serii tale și orbit de griji
duh al luminii, răzvrătit cu-apusul,
te-mbălsămezi cu trecerea prin sine,
la grele întrebări, a le găsi răspunsuri...
În agățări glicine cu sufletu-n trezii,
chemărilor în ieri, le mai colinzi adâncul...!
Sibiu, 1983"
***8. Pentru a înțelege adevărul trebuie cunoscut tot adevărul. A-l spune mulțimii trebuie curaj, de aceea versul trebuie să fie doar periculos. Versul trebuie să schimbe oameni și realități, el trebuie să împingă viața cetății înspre orizontul lumii perfecte, întrucât poetul, dacă are preocuparea de a înțelege lumea cu inima, este singurul care o poate și schimba. Pe umerii poetului stă povara lumii deoarece este singurul care a evoluat de la trăirea pentru a avea la aceea de a fi. Poetul este elita, înțeleptul Cetății. Dacă se întâmplă răul, cineva este vinovat. Conducătorii pentru producerea răului, poetul pentru versul neschimbător de oameni și realități. Un om limitat este indisolubil legat de a avea si alege să conducă prin viziunea lui " a avea". De la a avea la a fi este un diferența dintre ființa care trăiește pentru a mânca și a se reproduce și ființa înzestrată să discearnă binele de rău și să creeze ori să lupte pentru niște idei, sacrificându-și chiar viața, fără a primi ceva în schimb. Poetul este cel evoluat care are menirea de a contribui la normalizarea vieții și împingerea ei pe treptele evoluției. Cum se achită poetul de aceasta? Prin vers. Care este criteriul lui de performanță? Evoluția Cetății.
în aceste zile de răscruce,
Iată-l pe El:
"N-au mai rămas prea multe de privit.
Un pat abandonat. O casă goală.
În camera în care ne-am iubit
Vor da buluc păianjenii năvală.
Îţi pare că fereastra a crăpat.
Neantul tocmai a intrat pe uşă.
A scârţâit podeaua. Peste pat
Parcă ar ninge molcom cu cenuşă.
În camera în care ne-am iubit
Vor locui funinginea şi zgura.
Te uiţi la un cearşaf mototolit
Ce mi-a păstrat mirosul şi căldura.
Şi-n timp ce-ncerci acum să te dezveţi
De tot ce gura-mi vru să te înveţe
Vezi barba mea cum creşte pe pereţi
Precum o iarbă neagră de tristeţe.
Şi chipul tău a devenit livid.
E noaptea cea din urmă, trista, sumbra,
Când mergi îngândurată la un zid
Şi-mi răstigneşti pe zidu-acela umbra."(O.S.)
Aceasta a fost ultima noapte de iubire, întâia noapte de lumină. El folosește iubirea pentru a învăța ceva femeia, ceva ce poate nici Dumnezeu nu știe. Dar... femeia se luptă să uite, fiindcă "știe ceva ce nimeni nu știe, nici Dumnezeu chiar" (Lucian Blaga). În locul de iubire, sub "cearșafuri", rămân semne ale arderii. Femeia nu rămâne cu trupul bărbatului, ci cu amintirea acestuia. Femeia și bărbatul, după oricâte credințe, filozofii și poeme, după oricâte eforturi de lipire a jumătăților, nu ajung un întreg. Au plecat, cândva, din rai, împreună, dar, se pare, fiecare pentru altceva. Femeia i-a zis "hai" pentru ca bărbatul să o abandoneze în noapte, să îi miroasă cearceaful, nici măcar nu îi zice "stai, așteaptă-mă!" O părăsește după ce i-a respins toate șoaptele. O lasă în căldura zgurii trupului care a ars în întregime, iubind-o până a devenit el lumină. Bărbatul merge alături de femeie, prin iubire, cât timp drumul său este înspre sens, sens care este dumnezeirea. Bărbatul reușește profitând de femeie. Ea sfârșește rămânând dincoace de zidul de la capătul drumului. Rămâne îngândurată, poate și fericită, că l-a petrecut cu trupu-i până la capăt. În gânduri sta toată puterea lumii. Ce va face ea, își va aminti ce i-a tot vorbit el în ureche? Se va întoarce acasă disprețuind de moarte bărbatul, cum procedează eroina din poemul câștigător de la Botoșani? Privitor sunt al acestei întâmplări poetice și nu pot să aplaud, atâta timp cât nu știu ce gura-i vru să o învețe și de ce cuvintele nu i-au ajuns, pe unde se-ajunge, în inima ei? De ce este atât de sigur că i se va agăța umbra pe un zid și nu i se va da foc în aceeași cenușă? Poetul acesta a devenit lumină fără să ne spună ceva. Pur și simplu a dispărut din iubire și a devenit, crede el, lumină. Mă întreb dacă poezia nu este și ea o umbră pe un zid de hârtie. Acesta este zidul lui Soviany. Pe zidul meu nu-s atârnate poezii și nici femeie îngândurată la poale-i nu e. Pe el se întrec doar niște fluturi pe motociclete. Și nu se ciocnesc și nu cade niciunul! Eu aș cădea, dac-as avea motocicletă.
Sadoveanu se închidea într-o cameră și se înconjura cu lucruri vechi și miroazne, pentru a simți realitatea anilor în care trăia, gândea și acționa Ștefan cel Mare, pentru a putea scrie despre el. La fel, pentru a-l sculpta pe Balzac, Rodin i-a citit toate cărțile, i-a colindat toate locurile, a dormit în patul lui, a privit cu ochelarii lui, până a devenit el însuși Balzac. Este interesant că se vrea ceva nou, probabil din dorința de a uimi lumea, de a da o lovitură de gratie poeților contemporani. Noul este permanent adus în literatură, prin poziționarea unui cuvânt într-un vers, prin crearea unor cuvinte, prin stiluri și teme abordate. Noul absolut poate fi adus prin manifestarea geniului. Un geniu, când alătură 2 cuvinte, acele 2 cuvinte devin capodoperă. Mie îmi vine greu să găsesc primul... cuvânt! Probabil pentru că nu am fumat niciodată, nu am purtat părul mare... am încercat doar să imit perfecțiunea atitudinilor lui Iisus. Dar nu mi-a reușit, că nu am curajul nici azi să mor înainte de a apuca să trăiesc tot.
Curioși criticii noștri literari și curioase opiniile despre poezie! Poezia este o exprimare frumoasă în cât mai puține cuvinte. Exprimarea poate sa fie cu rima, pentru a arata munca poetului si a adauga prin ea mai multa frumusete. Poezia trebuie obligatoriu sa aiba ritm. Poetii contemporani scriu liber, prozaic, dar depasesc granita poeziei intrucat o lalaie cu explicatii si aspecte inutile ale vietii personale.Poezia mea are ritm si rima intamplatoare, menita sa accentueze anumite stari emotionale. Realitatea imediata nu exista in viata mea (acel politist care amendeaza saracul, femeia care spune copilului ca nu-i e frig), eu aduc o realitate a lumii in lumea mea poetica pentru a-i demonstra uraciunea. Am scris mai inainte un volum de proza scurta, "Duminicalii", si impresia multora a fost ca acea carte este o carte de poezie pura. Poezia contemporana exceleaza in metafore, acestea au devenit o grila eliminatorie chiar. De la poezia cu rima am evoluat la poezia metaforica, in care ceea ce e nu e, De exemplu, o poezie in voga are un vers in care poetul plimba un catel si se pisa pe un gard. Castigatoarea concursului de poezie de anul trecut al USR are un vers in care acuza juriul ca sunt atenti nu la ce spune ea, ci la modul cum tine microfonul aproape de pizda. Bineinteles ca acestea sunt si nu sunt realitati, ci idei care folosesc realitatea ca pe o caramida intr-un zid filozofic. Cel care s-a pisat pe gard a vrut spuna ca supraomul nu tine cont de om si toti trebuie sa evoluam, ca el, femeia cu microfonul acuza partea masculina, oricat de evoluata ar fi, ca are gandul doar la sex, deci este ancorata fara scapare in animalicie... Poezia este in toate felurile. Un cititor trebuie sa observe doar jocul cuvintelor, spectacolul pe care acestea il ofera, vizual, ca intelesuri sau miscare scenica. Inainte vreme pictorii se intreceau sa aduca in spatiul public imagini cat mai reale, dar care sa puna privitorul pe ganduri. Pictura a evoluat rapid dupa descoperirea aparatului de fotografiat si a adevenit o realitate exprimata in toate felurile posibile numai real nu. Metaforizarea accentuata a poeziei pare sa se rupa de cititori, de intelesul lor, vrea sa devina accesata doar de o elita, autointitulata "regi peste viscolele fierbinti". Dar si aceasta va fi ajutata de calculator sa o inteleaga si nu acum, ci peste sute de ani. Eu nu agreez acest stil de a scrie, il consider o moda. Pictura clasica nu este decazuta din noblete pentru ca reliefa realitati naturale, ramane pictura, ba chiar revine ca o noua moda. Consider ca scriitorul este un ales cu inima si el are obligatia sa schimbe oamenii din realitatea imediata cu ajutorul cuvintelor. Un celebru critic chiar a decretat: daca un act artistic nu ma invata ce e viata, dragostea si moartea, nu ma intereseaza. Poezia incifrata metaforic este la extrema intelegerii, de aceea o consider neprietenoasa omului, pentru ca nu il pune pe ganduri, ci ii ofera o imagine socanta, greu inteligibila, de cele mai multe ori, sterila. Este nevoia poetului de a evada din cotidianul plictisitor, cotidian in care toti plang dupa iubire, parinti, locurile natale samd. Poetul greseste pentru ca harul primit nu este constientizat astfel incat, cu viata proprie, poetul sa ajute sa dispara plansul, nicidecum sa fuga pe insula metaforei si sa construiasca acolo doar el stie ce bazaconii. Poezia se simplifica la a lupta sau a fugi, a te implica in viata cetatii sau a-i sprijini pe decidentii hoti doar pentru a primi un serviciu usor sau a manca la masa lor. Nicolae Tudor a ales sa lupte.
-Nicolae Tudor: si eu. cuvinte atat de frumoase scrieti, cineva si-a lasat impresia ca sunteti un mare poet! eu cred ca scrisul a ajuns o entitate care atinge tangential viata. o atinge cu ochii pentru a se retrage imediat grabit sa-si lase pe hartie "frigul". viata a devenit parca un carusel in care poetul se da duminica pentru a se inunda cu adrenalina si motive de suferinta si apoi se retrage cuminte, nebun in singuratatea lui si-si linge ranile cu limba cuvintelor. si sunt nervos pe el ca nu se implica in viata astfel incat cuvantul lui scris sa devina parte influentabila a spectacolului vietii si nu o cuvantare la inmormantare, cand vorbeste despre om la trecut. totdeauna la trecut. intreba paunescu: "unde-au fost romanii cand a fost taiat Viteazul?" imi vine sa-l intreb pe poet, pe el, cel care atat de exact vede raul care ni se intampla zi dupa zi: unde e?
-D. D. scriu de la sapte ani si tot de atunci mor si inviu in fiecare zi, raţiunile astăzi nu mai sunt logice drept urmare nici citirea de tinereţe nu se mai caută
-Nicolae Tudor: scrieti bine, observatia mea ar fi: are scrisul un rost?
-D. D.: da... rămâne in spatele nostru ceea ce ne-a desăvârşit de-a lungul secolelor. cuvântul domnule, dacă am renunţa la cuvânt entitatea noastră dispare lângă inima VITEAZULUI
-Nicolae Tudor: am inteles. viziunea dv ar fi ca prin cuvant avem o arhiva uriasa a cuvantului si poeti perfecti, desavarsiti, care le-au scris.
-D. D.: eu sunt un no name care scrie. este irelevant asta. contează să nu ne părăsim în noi înşine
-Nicolae Tudor: daca asta aduce fericire individului, are obligatia sa-si caute fericirea.
-D. D.: şi liberul arbitru să-i aleagă formele de căutare-manifestare
-Nicolae Tudor: populam astfel o lume cu individualitati, se salveaza cine poate, traieste cine poate... Eu cred ca lumea inseamna nu eu, ci noi. iar eu ma las intentionat la urma.
-D. D.: rasa umana a însemnat mereu colectivitate, domnule. noi-ul este o stare de fapt
care de vreo 30 de ani a fost distorsionată deliberat
-Nicolae Tudor: poetul se salveaza pe el, de colectivitate ii pasa numai cand vine cu poezelele si vrea aplauze.
-D. D.: marea lor majoritate da, eu scriu despre fiinţialiate, din acest motiv sunt aplaudat cu violenta pumnului aruncat în albul virtual sau scris
-Nicolae Tudor: scrieti bine, imi vine greu sa va critic, eu nu slefuiesc atat de profund cuvantul.
-D. D.: domnule eu am fost si sunt criticat ca poet pentru că puţină lume înţelege că nu poţi scrie doar de dragul înşiruitului frumos
-Nicolae Tudor: inseamna ca deranjati si asta inseamna ca sunteti valoros.
-D. D.: Nichita a scris cu bucaţi din trupul său până a murit. eu scriu cu bucăţi din sufletul meu
-Nicolae Tudor: exista substanta in "insiruirea" dv.
-D. D.: pentru că o caut până în măduva sângelui, domnule, caut să o dezvelesc celorlalţi
-Nicolae Tudor: corect. este o forma de infrumusetare a lumii. eu consider ca cel mai important este viata. iar tara arde si eu sacrific forma de frumusete, pe care as putea-o obtine folosind cuvantul, si sting... focul; dupa puterile mele...
D.D.nu a mai raspuns, cu toate ca beculetul verde a clipit mult timp dovedind ca era on-line.
„… silabe orfane se desprind de mine
şi mama e frumoasă aşa cum ai lăsat-o
cu buzele pline de pământ
doar eu mă îndoiesc de cer, iubire şi de suburbii
cândva o să revin,copilă, într-un anotimp
purtând în braţe snopi de zăpadă…”
Interesanta sintagma "SILABE ORFANE" in acest timp in care parintii si bunicii mor de covid. Ramane literatura orfana, alfabetul orfan. adica al nimanui, al celor care il vor inhata cu forta si pus sa cerseasca. In acest context, cel care scrie, creatorul, incepe sa se indoiasca de dumnezeu, de iubire, de suburbii. Este firesc sa te indoiesti. Sa nu crezi ca mahalalele din suburbii vor salva lumea, ele sunt acolo sa permanentizeze saracia si uratul acestei lumi. Sa te indoiesti de cer, nu este ceva nou, iti trebuie multa cunoastere si profunzime sa il simti de Dumnezeu. Nu inteleg ce are poetul cu iubirea, iubire care incepe cu tine, cuprinde cu bratele o lume intreaga si se intoarce tot in tine. A te indoi de iubire inseamna a te indoi de tine insuti. Da, este razboi. Daca murim toti, in tine trebuie sa crezi ca te poti salva. Ai obligatia sa te salvezi; salvandu-te, salvezi lumea intreaga prin posibilitatea unui nou inceput. Si o poti salva doar prin iubire. Silabele iubirii nu trebuie nicicand sa ramana orfane.
Stă încrustată o poveste
Despre un om sau o pereche
Ce singuri și-au făcut o zestre.
Și-au drămuit agoniseala,
Au pus deoparte, să ajungă,
Au dat uitării oboseala
Să-adune un bănuț în pungă.
Au adunat tot ce se poate
Și au răbdat cu vrednicie,
Au dat din vieți și sănătate
În truda din gospodărie.
Au lăcrimat câteodată,
Așa-i când grijile apasă,
Și cu ce-au strâns, în timp, din plată
Au înălțat, cu greu, o casă.
Un adăpost cum se cuvine,
Nu un palat, nicicum o vilă,
Dar cum și l-ar dori oricine
A dus o viață dificilă.
În piatra de la temelie
Li s-a prelins sudoarea muncii.
Părinți fiind au vrut să știe
Că au o moștenire pruncii.
Azi nu mai sunt să o mai vadă
Cum stă pe-o rână, gârbovită.
E putred gardul la ogradă
Și prispa zace risipită.
N-ar crede marea grozăvie,
Că munca lor e de ocară,
Pe unde-s pruncii, Domnul știe
Și că s-a risipit o țară!"
Nicolae Tudor: Acest poem, in plan existential, arata cum pamantenii esueaza, chiar daca se sacrifica mult. Pentru a intelege bine ideea poetica trebuie sa definim normalitatea, cu atat mai mult in acest timp al socotelilor istorice, cand, a avea o casa si a fi nedependent de civilizatie, inseamna a-ti salva nu doar viata, ci si specia. Normalitatea, dupa parerea mea, este ca fiecare sa detina o bucata de pamant, egala cu a celorlalti, care sa nu poata fi instrainat niciodata. Parintii trebuie sa stranga ban cu ban si sa cumpere acest pamant (cam 5 ha, compact) Acolo sa inceapa generatie cu generatie sa isi construiasca raiul si sa-l lase urmasilor mai bogat decat l-a preluat. Copiii trebuie invatati sa mestereasca totul cu mainile lor, de la lucrul gradinii, imbunatatiri functionale, educatie, sanatate, arta, mestesuguri samd. Parintii trebuie sa fie preocupati sa educe copiii sa traiasca pe locul lor si nu sa plece peste mari si tari, ca argati, pentru un castig oarecare. Acasa ei pot avea tot ce isi doresc si pot trai in armonie cosmica. Aceasta este normalitatea si ratarea ei apartine exclusiv parintilor. De aceea nu ma induiosez cand citesc despre ei ca sunt batrani, ca asteapta plecatii departe la poarta, ca a putrezit totul, ca morsamd. si odata cu ei un rai care putea fi.
Elena Alischer: Nicolae Tudor, aveti copii? unde sint?
Nicolae Tudor: Nu este relevant ce am eu, aici am emis un principiu care defineste normalitatea. Putem sa spunem ca nu este normal ce am zis eu, ca e normal sa ne sacrificam sa creem conditii bune copiilor, apoi sa ii trimitem in lume pentru a se imbogati, adica sa traiasca o viata usoara, ca sclavi sau fara munca. Nu asa cum ne-am chinuit noi muncind pamantul. Adevarul este ca singura avere, ca mostenire din creatia divina, este pamantul. Avem dreptul la ea, in afara ei nu poti avea nimic. Pamantul este cel care intretine viata. Pe el poti construi, il poti cultiva sau ii poti folosi resursele. Problema este ca pamant nu avem toti, unii detin pamant pe care nu il pot munci cu mainile proprii, ci folosesc argati. De ce exista argati? Pentru ca ei nu au pamant. Daca aveau munceau pentru ei, nu pentru altcineva. Dar ce observam? Parinti care s-au chinuit sa obtina pamant si sa faca o casa pentru copiii lor, acel pamant si acea casa sunt inghitite de natura, prin pustiire. De ce? Pentru ca acei copii au vrut sa traiasca usor si confortabil in orase aglomerate sau tari civilizate si nu in locul in care Dumnezeu i-a trimis in viata. Da, se poate orice, dar nu orice este normal, cel putin ca moralitate: sa iti vinzi casa parinteasca sau sa o abandonezi.
"OMONIME ÎN NISIP
Ți-a orbit urechea minții, carnea nu mai vrea s-audă
Cum sirena-ți cântă doine, cu pescari cu tot, în piept
Și cum dinspre țărm, împinsă către inima-ți zăludă,
Urlă o sirenă albă smulsă dintr-un veac inept.
Nu-i târziu să semeni pace în nisipuri ce îngroapă
Tălpi de catifea atinse cu parfum de busuioc,
Nici să mături dintre semeni o istorie mioapă,
Tălmăcită-n scoici zdrobite de-o țigancă, în ghioc.
Vino, să-mi clădești castele din opt țipete uitate
În codalbul ce străpunge zarea ultimei splendori
Și dă-mi timp să-ți port pe umeri clipa de singurătate,
Până-n vechiul port în care este interzis să mori.
Leagănă-mi pe sâni amurgul când lumina-n valuri sare
Din spinarea azurie a delfinului nebun
Și înalță din adâncuri fiii ploilor de sare,
Să se joace lângă tâmple, să-l trezească pe Neptun!
Dacă poți să-mi legi de glezne zeul apei și țiganca,
Iar de n-or fi legi prea aspre să te-acuze de răpiri,
Scapă-mă o veșnicie într-un parc marin, pe banca
Unde cresc furtuni din sânge și din oase cresc Zefiri."
Mihaela Borzea este valoroasa prin usurinta cu care isca metafora si prin atitudinea sa. Mihaela a creat versul genial "as manca pamant", vers care defineste stadiul in care am ajuns ca evolutie umana. Daca o Eva, candva, s-a impotrivit regulilor divinitatii comitand pacatul, si a fost izgonita impreuna cu el spre infern si vremelnicie, daca Evele lumii, cele contemporane, constientizeaza si regreta pacatul si aleg sa isi intoarca fetele spre inapoi, Mihaela alege un loc din univers, coborand pe poteca dintre cer si stuf, pe care il infrumuseteaza cu prezenta si creatia proprie si face raiul acolo. Adica aici si acum, pe pamantul din care ar musca, de drag ce i-a devenit. Miha-Eva noastra opreste gestul indepartarii si creeaza un nou rai. Este interesant de vazut ca barbatul isi continua drumul, atras de infern si vanatoare. El si ea devin puternici prin singuratatile personale, intalnirile fiindu-le mai mult ciocniri intamplatoare sau recompense oferite de imaginatie. Vietuind intr-o lume abstracta, fiind o lume noua si proprie, insistand si sacrificandu-se, Mihaela Borzea face aceasta lume real-poetica din ce in ce mai limpede iar valoarea ei consta atat in reusita acestei prefaceri creatoare a lumii cat si in metaforele cu care o innobileaza.
Ziceti intr-un comentariu ca poezia este o intrebare si nu un raspuns: Poetul, fiind deasupra oamenilor ca evolutie spirituala, vede si intelege ceea ce multi nu vad si inteleg. Cand scrie, el trebuie sa dea raspunsuri pentru a se intelege trecutul si prezentul si sa puna intrebari pentru a determina cititorii sa se gandeasca impreuna cu el pentru a avea sa aiba atitudini constructive proprii. Cand poetul spune "sunt..." si intelege ca asa suntem toti, emite o concluzie si nu o intrebare. Cititorii obisnuiti inteleg doar fragmente din intregul poeziei abstracte, dar sunt vrajiti de frumusetea exprimarii si au incredere in ce este scris, insa cele scrise, daca nu sunt si adanc intelese, nu schimba cu nimic viata. Lucian Blaga a ales poezia in locul filozofiei, tocmai pentru a ajunge la inima oamenilor si a primi aplauze de la ei. Eminescu a scris pe intelesul oamenilor, Ion Barbu nu. Sa vedem concret: "Plangand tu ai venit pe-acest pamant/ amicii ce te-au asteptat te-au salutat razand/ dar sa traiesti astfel incat, cand te vei stinge,/ sa parasesti zambind amicii ce te-or plange" Observati ca acest catren al lui Eminescu nu are nici o metafora, are doar substanta vietii. Poezia moderna a evoluat de la substanta la cuvinte goale frumos sunatoare. In acest peisaj Mihaela Borzea faceti o lucrare, se leaga uman de un colt de rai romanesc, de frumusetile si intelesurile lui, multe dintre ele, doar de poet traite, si ii iubesc scrisul pentru incapatanarea de a scoate perle de acolo de unde, aparent, nimic nu mai e. Este importanta printr-un exemplu de om care intreaba, dar mai ales cand are atitudini, care, intelese ultimativ, sunt raspunsuri la confruntarile cu viata.
Mihaela Borzea
URBAN
Pe lespedea vremii ibricul tresaltă,
Nu-i nimeni să pună cafeaua
Și parcă-n moscheea cât luna de-naltă,
Se-aude slujind cucuveaua.
Alerg fără noimă din lume spre mine,
Cu boabele negre-n spinare,
Le macin la moara ce-nvârte suspine
Mereu cu aceeași mișcare.
Dansează-mi un fluviu curbat pe arcade,
Un vals vienez te provoacă
La stele de sticlă țesute-n pleiade
Când gerul cu spuma se joacă.
Recită-mi din Pușkin un veac de poeme,
Clepsidra începe să-și cearnă
Parfumul chirilic al slovei supreme
Pierdut în “Palatul de iarnă”.
Cu cerul întors spre fântâni subterane,
Sărută-mi Madridul din sânge,
Mi-s apele tale pe trup talismane
Ce ard când orașul mă strânge.
Răpește din Luvru surâsul Giocondei,
Cu el să-mi alint narghileaua,
Cerșește-mi o ploaie pe străzile Londrei
Și vino. E gata cafeaua.
Nicolae Tudor: Femeia bacoviana citea "ceva de la poluri" si raspundea dorintei poetului: "mai pune s-aduca si ceaiul". Peste un secol, si ceva, pe o vreme cu ger, femeia cere sa i se citeasca din Puskin, sa i se cerseasca o ploaie - "talismane pe trup"! -, ii cere sa danseze pentru ea... si-l rasplateste cu o cafea pe care poetul a pus-o-n el in ibric, intrucat nu avea cine, si tot el striga " vino", dar... nu mai aproape, ci intim -casnic: "vino, ca-i gata cafeaua". Un ritual impins foarte aproape de abstract, in care poetul e, de data aceasta, de genul feminin - chiar daca se comporta la masculin - pe urmele clasicilor, avand pretentii de a gusta din aroma delectarilor vizuale si nu numai. Sunt oarecum surprins ca-n acest timp al libertatii salbatice, poezia de iubire se-ndeparteaza de "si vino si tu mai aproape" devenind un ritual boieresc, cum pe vremuri cinele cu participanti imbracati in frac, care conversau doar intr-o limba straina, la alegere. Frumos, chiar daca oarecum straniu, prea astral, prea cerebral.
Mihaela Borzea
MORGANELE APUSURILOR STRANII
De peste tot, o liniște carnală
Își deapănă splendorile sărate,
Cu infinitul curs pe verticală
Sub tălpile atât de însetate.
Adoarme-mi pești pe malul gleznei drepte,
Cu foamea-n cioc să vină cormoranii
Din toamna condamnată să aștepte
Morganele apusurilor stranii.
Când apele înalță alte ape
Și cerul face dragoste cu ele,
Dezleagă-mi albatroșii de sub pleoape,
Să-mi rotunjească lacrimi în inele.
Nu mă striga, încerc să fur mirajul
Egretelor nespus de grațioase,
Cu gândul doar să le ating penajul
Și albul lor să-mi năvălească-n oase.
În piept strunește-mi clipa cireșie,
S-o văd murind, poate-nțeleg de unde
Începe delta ochii să mi-i știe
Și în căușul palmei se ascunde.
Pe glezna stângă leagănă-mi meduze,
Le-a obosit atâta depărtare
Și când voi fi un val printre ecluze,
Plutește-mi pelicanii spre vărsare.
Nicolae Tudor: Semanam si ma bucur. Eu am fost aruncat intr-un colt de lume, numit mahala, si am cules de acolo tot ce a fost semnificativ pentru viata omului. Cormoranii, pelicanii si albatrosii mei erau oamenii simpli, pe care i-am numit duminicalii. Am vrut sa arat ca sufletul lor este mai frumos decat al supraoamenilor. I-am cautat cu lupa, unde nu i-am gasit i-am inchipuit, cand n-am mai avut imaginatie, am devenit eu duminical. Dar am facut-o rar, fiindca am fost facut atent sa ii las doar pe ei sa vorbeasca. Am scos la lumina tot ce mi-a oferit esential acea lume. Apoi am plecat departe, dar am devenit un cunoscator de suflete. Intalnesc straini, ii privesc cum impreuneaza mainile, cum adauga pasul, cum tin capul... Vanez primul lor cuvant sau le surprind privirea si savurez prada pe ascuns. Stiu totul despre ei, in timp ce eu sunt nimeni pentru toata lumea. Dar nu sufar. Pentru ca mi-am facut datoria fata de divinitate crezand ca nu am fost trimis acolo intamplator, crezand ca nu trebuia sa las niste cuvinte si atitudini sa se piarda. Dv... aveti delta si nu sunteti, ca mine, un simplu trecator printr-o lume. Delta este pentru dv "acasa". Ati construit pe poteca dv un castel impodobit cu cele ale vietii, cu metafore si trairi poetice, ati adus acolo capodopere ale lumii, cum este Ana cea dintre ziduri si cer, jertfita pentru a se putea desavarsi o lucrare. Totul culmineaza cu profunde soapte de dragoste, ati cautat sensul vietii si inca luati de piept vesnicia, ca pe-o Ucraina care nu va respecta nemurirea. Va incrancenati, intelegandu-va si definindu-va cu fiecare cuvant care se adauga, cultivandu-va talentul - ajuns deja dumnezeiesc -, sa nu fiti nimeni, ci sa ramaneti prezenta pentru totdeauna. Cum cormoranii, pelicanii, albatrosii, Eliza - o frantura din mica delta a naturii umane.
din piept pregătiți
să aruncăm cu ele unul în celălalt
să înceapă cel care nu a greșit
niciodată îmi spui
eu te privesc fascinat
cum un filatelist timbrul scrisorii
ce a rătăcit prin lume
o sută de ani
și dintr-odată îmi amintesc
că în vreme de război
copiii furau bicicleta poștașului
închipuindu-și că astfel
veștile rele vor ajunge
mai tîrziu"
"Cînd copiii se joacă, între ei, de-a războiul,
furnicile sînt liniștite, spune Celălalt.
Eu scriu, doar astfel îmi voi aminti ceea ce
nu am trăit niciodată. Ca întotdeauna, noi doi.
Al treilea e Dumnezeu. El tace progresiv. Oare
și lui i se face dor, din cînd în cînd, de laptele
mamei sale? îl întreb pe Celălalt. Acesta rîde.
Știe ceva ce eu nu știu. Între frații de duh
nu ar trebui să fie secrete. Dar nici moarte în aerul
încă nerespirat. Nu înțeleg. Cer armistițiu.
Celălalt mi-l semnează în palmă.
Prea multe nedumeriri, sîntem doar niște copii.
Hai mai bine să turnăm apă într-un mușuroi de furnici!"
Nicolae Tudor: Modificarea de la "prea multe intrebari" la "prea multe nedumeriri" bagatelizeaza trairea. Copilul este nedumerit de ce vede in jurul sau si vrea sa afle. Procesul cunoasterii nu se termina niciodata, se spune ca oricat am sti, tot prosti murim. A pastra nedumerirea, ca o constanta a vietii, inseamna sa avem si lupta deschisa de a pastra si neprihanirea copilariei, poezia ei. Din pacate, omul evolueaza si afla ca, dupa ce cunoaste destule, devine inutil sa mai cerceteze fiindca stie ca inainte este la fel, ba chiar unii marturisesc ca la capat nu se afla nimic, ori este vis sau desertaciune. Omul evoluat, prin deformarea caracterului sau, obtinuta de repetitivul "de ce", continua sa puna intrebari si de aici figura de stil ca totdeauna ramane copil. Numai ca intrebarile nu mai sunt nevinovate, ca nedumeririle, ci acuzatoare. De ce-ul, de-acum, trage la raspundere: de ce lumea este asa de stramb alcatuita? de ce omul este numai atat? de ce nu ai ramas pur? de ce nu intelegi? de ce exista atata nedreptate? samd. Intrebarile omului evoluat au in ele instinctul de a repara ce este prost facut sau se destrama, de a reconstrui intregul, ceea ce este mai mult decat o fireasca nedumerire, specifica doar copiillor si poetului. Poetului, da, fiindca el se plimba nu printre oameni si lucruri, ci printre metafore si cuvinte cu talc, printre sentimente si atitudini. Intrebarile lui devin strigate ("de ce nici măcar cînd mori bucuria nu e întreagă?"; " de ce mă pedepseşti si pentru greşelile celuilalt?") ori incercare de dumnezeire ("În vreme ce eu strigam să se facă lumină// Tu dansai, dansai"). Nedumerirea nu are universalitate, nu este o filozofie de viata. Intrebarea - da.
Costel Stancu: Nicolae Tudor

*Costel Stancu
* * *
Înainte de a pleca într-o călătorie, trebuie
să străbați, în gînd, întregul drum, mă sfătuia
bătrînul orb. Îl ascultam uluit. Toată lumea știa
că el nu părăsise niciodată curtea unde se născuse.
Totuși, avea ceva misterios în priviri. Ochii lui
păreau că se odihnesc dincolo de linia orizontului,
lucru cu neputință pentru cei vii. Dealtfel, a continuat
bătrînul, fiecare bărbat are desenat în palmă drumul
pe care îl va face cîndva. La unii, linii drepte, plictisitoare.
La alții, încolăcite unele pe altele, ca șerpii
cînd se adună să se împreuneze. Unii revin acasă,
alții nu. Ce folos să te întorci dintr-o călătorie?
gîndeam eu pe atunci. Am închis ochii și mi-am
văzut propriul drum: era presărat cu nenumărate
poduri aruncate în aer. Mi-am cercetat palma
și dintr-odată nu am mai fost în acel loc.
Nicolae Tudor: liniile drepte nu sunt deloc plictisitoare, domle! Am inaltat un strat sa pun ardei, sa nu mai m-aplec (varsta, domle!) L-am pus la cumpana, drept, sa ajunga apa usor la plante si, extrem de important, cat mai putina posibil (costa, domle!, Dunarea nu este a mea, iar hidroforul si costa dar se si strica repede!) Am gandul sa fac santul de udare cu mult timp inainte de a cumpara rasadurile (Dumnezeu, Domle!) Il fac si am ideea geniala sa pun apa pe el sa vad cum vine treaba, domle! Banuiam ca 3 galeti cu apa ajung. Dupa 12 apa nu ajungea la capat, domle! Mai pun, o tulbur, o las sa se sedimenteze terciuiala aia si dupa 2 zile vad adevarul: La un capat am 5 cm fata de "nivelul marii", la celalalt 20. Si nivelasem la cumpana, domle! Adancesc la un capat, suspend la celalalt si dau un nou nivel. Scurm pamant, adaug, nivelez, fac proba: 12 galeti cu apa si toata se scurge vertical in pamant, domle, nicigand in lateralele unde vor fi plantele. Dau faliment, zic, apa ma costa mai mult decat recolta. Maine voi pune dedesubt un naylon de latimea jgheabului, il voi fixa cumva, ca apa sa se verse in parti. Eventual pun un betigas pe mijloc. Este posibil sa nu imi iasa, ca mie imi este scris ca nimica sa nu imi iasa. Aflati de la mine: linia dreapta este cea mai a dracului, ea nici nu exista, domle - liniile drepte, paralele, matematic, nu sunt niciodata paralele, ele se intalnesc undeva "dincolo de linia orizontului", in lumea aceasta sau... "in alt loc"! Domle! :)))
Costel Stancu: Da, domle!

Costel Stancu: Am dreptul de a nu scrie nimic!
Tot ce scriu va fi folosit împotriva mea.
Nu mă pot opri, nu mă pot opri,
deşi ştiu că pînă la sfîrşit cuvintele -
nemulţumite că nu le-am găsit,
pe deplin, înţelesul - se vor dovedi
martori mincinoşi.
Scriu fiindcă nu pot să mă mint!
Aşadar, te voi minţi pe tine, cititorule,
chiar dacă tu, la rîndu-ţi, doar
o să te prefaci că mă crezi.
Şi uite aşa vom supravieţui amîndoi
în cuvînt. Ca două animale de luptă
care - în loc să se sfîşie - încep să valseze.
Spre nemulţumirea publicului plătitor,
însetat de sînge."
Nicolae Tudor: Eu sunt însetat de frumos, adevăr și binele universal.
Costel Stancu: Nicolae Tudor, e minunat.
"Sunt tentată…
Sunt tentată să-ţi revendic, insomnia din fereastră
Cu trei picuri de-ntuneric care curg din lumânări
Să îți ispitesc cu greieri iarbă cerului albastră
Și să îți adorm cu smirnă îngerii din buzunări
.
Sunt tentată din iubire să te-aprind ca pe cărbuni
Și să-ți ard pe fruntea-naltă ce spre ape se-nclina
Să mă spovedesc de tine celor trei dimensiuni
Şi să-ţi muşc cu vise cerul să n-aud chemare ta.
.
Sunt tentată să îţi zdruncin în demers transcedental
Trupul tău cu abstinenţe şi cu gust de mure crude
Să-ţi răcumpar cu tăcerea din dantel de portocal
Rana înflorită-n nuferi ce în suflet îmi pătrunde.
.
Sunt tentată să-ţi citesc declaraţii ce-şi dezbracă
Plânsul ultimilor vorbe pe altar de vedici zei
Să-ţi invoc hipnotic gerul ce-n versete îți provoacă
Ultimul omăt cu struguri ce coboară-n ochii tăi.
.
Sunt tentată să îţi bântui noaptea-ntr-o poemă-aparte
Să îţi prohodesc cu stele lanuri de aluni căprui
Să-ți arăt cum din furtună ploaia-ncepe să-mi arate
Toate sferele ce-mparte gustul tău şi-al cerului .
.
Sunt tentată ...."
Ma surprinde acest poem care trece cu usurinta in admiratia cititorilor. Am observat un maraton de cursa lunga poticnitor al silabelor, cu viteze diferite de la strofa la alta (tentatii, deh!), cu licente stranii ( rima "lumânări/buzunări", "să n-aud chemare ta", "dantel de portocal", "ultimilor vorbe", "lanuri de aluni") care ma trimit cu gandul la o lume veche ce a trecut peste toate piedicele pana in prezent sau o lume romaneasca alterata, ori neactualizata, de peregrinari indelungi prin lumi straine. Nu stiu sigur daca este bine sau rau, este o realitate noua: poetul face o carare pe un camp arat destinat a fi parc si, daca vom avea cararile batatorile, firesc este sa le acceptam ca alei in literatura viitorului.
23: Teodor Dume:
EU CRED ÎN OAMENI
Autor: Teodor Dume
unii cred în ceea ce nu sunt
alţii în ceea ce văd
eu cred în oameni
în cei care
plecaseră demult sau
poate mai devreme
mai cred
în locul din care nu
plec niciodată, copilăria
uneori poate sunt puţin arogant şi egoist
mă gândesc doar la mine şi la acea
aşteptare încordată fără
prieteni vecini
şi neamuri
n-am nimic de ascuns
în oraşul meu plouă
dimineaţa la amiază şi seara şi
oamenii mor după fiecare ţigară
strivită sub picior sau aruncată la coş
ştiu că o să mi-se întâmple şi mie asta
voi pleca tăcut ca şi când
nimic nu s-ar fi întâmplat
pe urmă cineva o să
întrebe despre un bătrân
cu ochii mici şi
plete peste umeri
unii cred în asta
eu cred în oameni..."
Eu, de cand ma stiu, caut un om in care sa cred. Diogene il cauta cu o lumanare, eu il caut printr-o reactie chimica. Aproape am ajuns la capatul drumului si... nimeni si nimic nu este. Toti stiu cum ar trebui sa fie, toti au pretentie de la altii sa fie, toti gasesc scuze de ce nu sunt... Viata este o maretie esuata in derizoriu si aceasta se intampla doar fiindca toti vor sa primeasca ceva, nu fac de dragul frumosului, nu se sacrifica de dragul spiritului, nu iubesc neconditionat, daruiesc doar ce arunca, isi pangaresc singuri albul puritatii, se inalta tot mai inspre inutil... Eu nu cred ca exista oameni...
totul e irelevant dacă își formează o legătura cu mine
parcă aș pluti în vid
de nicăieri spre nicăieri
un punct fără formă sau măsurători
beau cafea ca să nu dorm
și dorm ca să nu beau cafea
restul clepsidrei e vidat
m-am trezit
am deschis ochii
toată lumea vrea să fac ceva
sunt inundată
taskuri
standarde exterioare
cerințe și așteptări
m-au consumat
acum e vid
simt nimic și sunt nimic
acum pot oferi nimic
vrei?
dau pe-afară de atâta goliciune
te rog, măcar ajută-mă să-l duc
e greu și știi că nu am forță
și parcă aș vrea doar să țip
să dau tot golul afară pe gură
să-l explodez în toate direcțiile
să rămân mică
să fiu un punct insesizabil
și irelevant
"Unul tot pleacă din mine
de dimineață
privesc pe geam cum se pierde în mulțime
alb negru. Ies în oraș
cerul se plimbă în galoși
hrănește păsările din platoul adormit.
Hai să mâncăm ce ai
tu
dacă nu ai nimic atunci să bem
pentru asta
am trecut pe aici
să nu desfaci nici un glob fără mine."
O idee buna prin duplicitatile create, dar care pot conduce si la intelegeri ce o pot respinge. "Unul" cu care incepe poezia poate fi Unul-Dumnezeu, unul din poet, adica o alta ipostaza a lui, sau unul oarecare trecut pe acolo, cum procedeaza poetul mai departe. Apoi vine momentul delicat: sa mancam ce ai tu, daca nu, sa bem. Cine din cei trei poate face aceasta? Nu se spune ce sa se bea si a cui e bautura. Oricum am lua-o, este o ruptura a tasnirii poetice spectaculoase pornite, devine un fas in piata publica. Adica o terminare a poeziei inainte de a fi poezie. Dar este bun jocul. Reluat, poate nimeri un mesaj poetic demn de o capodopera. Daca se spunea a cui e bautura sau cum se numea ea, nu rezolva poemul. Confuzia pe care o faceti este ca dv considerati ca dv ati plecat din sine in multime si bla, bla. Nu dv ati plecat, ci poetul din dv, partea divina din dv care se gaseste si in mine si in orice creator. Raul acestui poem este discreditarea poetului prin faptul ca in multime sta la o bauta cu cineva. Eu ma simt jignit de aceasta ipostaza. Aspectul cu mancam daca ai tu, este golanesc, apartine oamenilor de nimic, este sub demnitatea poetului. Inteleg, totusi, ca poetul are conditia sociala de flamand, fiindca el isi pierde timpul gandind si scriind, dar el devine hrana spirituala umanitatii si trebuie sa se ridice la inaltimea acestei demnitati. Daca poetul a ajuns sa cerseasca hrana, avem o discutie tematica ce priveste conditia sa existentiala. Faptul ca indeamna sa bem, cu un singur cuvant adaugat se iesea din ridicol. Haide sa bem cerul, de exemplu, sau versul acesta nescris, haide sa bem alfabetul pana la vocala o, era loc de o metafora si plangeam de emotie. Eu nu sunt dusmanul dv si nici al altcuiva. Iubesc poezia si ofer nisip din clepsidra nu pentru a darama, ci pentru inaltare spre varfuri. Pot sa si tac, dar tacerea mea nu face bine poeziei.
*26. Cristian IONESCU: "Doi poeți buzoieni născuți în aceeași comună, incluși în antologia poeziei române reprezentative de după Revoluție Pentru al treilea an consecutiv, reputatul profesor universitar Lidia Vianu a organizat Concursul Național pentru Traducerea Poeziei Românești „Lidia Vianu Translates”. Unii dintre cei mai notabili poeți ai literaturii românești contemporane au trimis poezii, iar calitatea textelor au făcut-o pe prof. univ. dr. Lidia Vianu, director al Masteratului pentru Traducerea Textului Literar Contemporan, să ia decizia de a realiza o antologie dedicată poeziei române reprezentative la 30 de ani după Revoluția Română. Aproape 200 de poeți s-au înscris în concurs, în final fiind selectați 43 ale căror poezii vor fi traduse și publicate în Marea Britanie, într-un volum antologic dedicat poeziei române de după Revoluție. Printre cei 43 de poeți selectați se regăsesc și doi buzoieni. Este vorba despre Petruț Dinu (20 ani) și Lucian Mănăilescu (69 ani). Coincidența face ca ambii să fie născuți în Siriu. „Mi-a fost aproape imposibil să limitez alegerea” „Din 197 de concurenți, mi-a fost aproape imposibil să limitez alegerea la câțiva finaliști. Așa că am decis să fac o antologie care să reprezinte poezia românească la 30 de ani după căderea comunismului”, a precizat Lidia Vianu.
Eminentul profesor și coordonator de proiect va încerca să editeze antologia în Marea Britanie. Editura vizată este renumita Bloodaxe Books, cu care profesorul și masteranzii traducători universitari bucureșteni au mai colaborat în trecut, în premieră mondială. „Înseamnă foarte mult pentru mine această reușită” „Eu am mai participat la acest concurs și în anul 2017, la prima ediție, când am fost unul dintre cei doi câștigători și, drept premiu, mi s-a publicat un volum de poezii bilingv, în traducerea doamnei Vianu și în format electronic. De atunci formatul concursului s-a schimbat, ajungând ca la ediția aceasta să fie realizată o antologie bilingvă cu poeziile selectate. Este o onoare să fiu alături în această antologie alături de poeți cu nume sonore precum Ioan Es Pop, Liviu Ioan Stoiciu. De asemenea, este un moment special și o onoare că doi buzoieni fac parte din această antologie reprezentativă pentru literatura română contemporană. Înseamnă foarte mult pentru mine această reușită, mai ales că Lidia Vianu este cel mai mare traducător din țară. Am văzut cât a luptat dânsa pentru promovarea poeților tineri. Totodată, această monografie este o sursă de referință pentru ceea ce înseamnă poezia românească la această oră. Are cu siguranță și o importanță cultural-istorică” , a declarat Petruț Dinu, student în anul II la Facultatea de Filosofie din cadrul Universității București. „Este onorant să fiu inclus în această antologie” „Este un concurs la care au participat foarte mulți poeți, nume importante ale poeziei românești, Virgil Diaconu, Liviu Ioan Stoiciu, poeți de mare forță. Pentru mine este onorant că sunt inclus în această antologie. Chiar dacă este un premiu care nu este răsplătit în bani, el are o valoare deosebită, mai ales că se intenționează publicarea acestei antologii la una dintre cele mai mari edituri din Marea Britanie. Doamna Lidia Vianu mi-a spus că văzând că a primit atâtea texte bune, s-a hotărât să realizeze o antologie care să fie dedicată celor mai buni poeți români de după Revoluție” , a declarat Lucian Mănăilescu, considerat unul dintre cei mai valoroși și profunzi poeți dați literaturii române de spațiul buzoian. Partenerii acestui proiect sunt Universitatea din București, Institutul Cultural Român, British Council și Uniunea Scriitorilor din România."
Nicolae Tudor: Oferiti publicului poeziile respective, sa vedem valoarea, ca eu caut de 30 de ani o capodopera si nu am gasit-o.
Petru Dinu: Nicolae Tudor , nu am primit din partea organizatorului permisiunea de a oferi poeziile publicului înainte de lansarea volumului. Dacă îmi permiteți, "valoarea" pe care vreți să o vedeți se află întotdeauna în ochii cititorului prima dată. Nu există ceva de tipul valorii în poezie, nu împărțim textele după "prețuri". Cât despre "capodoperă", Doamne, ferește să o găsiți! Lumea fuge de ele pentru că nimănui nu-i plac poeziile perfecte (în primul rând pentru că nu există). Oamenii vor poezii-cubul.lui.Nichita, vor acel soi de imperfecțiune umană care determină intima empatie estetică. Vă rog să nu căutați o capodoperă în poezia mea, pentru că nu o să o găsiți. Și tare mă bucur pentru asta!
Nicolae Tudor: Deci, daca nu exista valoare, nu exista nici reprezentativitate. Niste insi au trimis niste chestii in versuri, cineva a zis "Aha, imi place!", tiparesc o carte pe banii cetatenilor, o vand si imi ramane ceva. Ce spuneati despre texte si preturi?
Petru Dinu: Eu vorbeam despre valoarea pe care în primul comentariu o atribuiați poeziei ca trăsătură intrinsecă, iar în al doilea caz vorbiți despre valoarea bănească rezultată din vânzarea unei antologii de poezii. Eu am vorbit de "prețuri", dumneavoastră de prețuri.
Nicolae Tudor: Intre valoare si capodopera exista diferente. Valoarea inseamna lucru bine facut si gandit pe o tema data. Capodopera este gandirea unica realizata artistic, folositoare omului, incat il schimba revolutionar pentru a face el revolutie; in felul acesta Cetatea se va aseza structural mai bine pe fagasul normalitatii ( daca este anormal cladita) sau al progresului, pe scara civilizatiei. Eminescu, de exemplu, se spune ca nu ar fi fost nimic daca nu ar fi scris 3 poezii. Daca nu sunteti preocupat de scrierea unei capodopere, daca nu o veti si reusi, scrieti degeaba.
Lidia Vianu: Nu publicul decide, ci traducatorul. Am anuntat acest lucru din prima zi. Dar romanul continua sa blesteme capra vecinului. Ceea ce vi se pare o non-valoare, nu trebuie sa va intereseze, luati altceva si cititi. M-am saturat de carcotasii care nu ridica un deget pentru semenii lor, dar se erijeaza in jurii. M-am saturat de jurii. Eu traduc, eu aleg, eu ma zbat sa public, si nu pe bani publici, ci in Anglia. Am obosit sa ma confrunt cu rautatea si egoismul poetilor care se cred geniali. Cei pe care i-am ales eu sunt o specie aparte. VA RECOMAND SA NU-I CITITI, SI SA NE IGNORATI.
Nicolae Tudor: Glumind, ati putea sa explicati de ce nu sunt eu declarat geniu al literaturii romane? Pentru ca nu ma cunoasteti. Deci, dv, fara sa fiti in cunostinta de cauza, decideti ca un tanar de 20 de ani este reprezentativ pentru Buzau pentru perioada 1989-2019? Nu va este rusine?
Lidia Vianu: Va rog sa pastrati limitele unei comunicari civilizate. NU iau bani publici si nu raspund niciunei comenzi sociale, politice sau pur si simplu veleitare. Eu nu declar genii, eu aleg poeti care imi spun MIE CEVA. Grosolania Dvs, mai ales fata de un tanar care are nevoie de modele, ma uluieste. NU avem limbaj comun, stimate Geniu.
Nicolae Tudor: Sponsorii ICR si USR nu sunt institutii private. Anuntul spune ca selectia este reprezentativa pentru ultimii 30 de ani. Daca dv publicati o antologie cu poeti contemporani, nu era o problema. Dar sa spuneti ca sunt reprezentativi si reprezentativitatea o decideti dv, mi se pare o intrare in porumb. Cartea respectiva poate fi declarata, ulterior, ca reprezentativa. De aceea am vrut sa ma bucur de creatia unui concitadin, eu avand si preocuparea de a cauta si gasi valorile literare. Este posibil sa aveti dreptate, este posibil sa nu aveti dreptate. Sa nu va uluiasca normalitatea, bunul simt. Iar, daca aveti putere, cred ca ar trebui sa descoperiti si sa incurajati geniile. M-ati facut curios sa aflu grila dv valorica, pentru ca i-am citit ocazional pe domnii Manailescu si Dinu si nu m-au impresionat cu nimic.
NICOLAE TUDOR ESTE BLOCAT.
#27. George Adrian Popescu:
văd aerul pe care îl respir
ca și cum mi-aș îndesa ochii în cămașa luminii
și aș deștepta-o
ca și cum ar fi petecul meu de viață și l-aș împarte la drumeți
ca și cum mi-aș sărăci noaptea privindu-te
soldatule rus
văd lucrurile acestea peste care calci
încălțat în sânge
cum ai încăleca moartea pe un cal alb
îmi plimb privirea peste mâinile acestea legate la spate
ne surâdem amândoi soldatule rus
tu pentru că ești fericit
eu pentru că nu pot mișca de oroare
vad chipul fecioarei crispat de durere
îi aud glasul strigând implorând
veniți zei să mă luați din înaintea rușinii
văd copii mutilați
și deodată strămoșii tăi toți îmi apar în față
soldatule rus
asemeni ție târâiți prin mizerie mocirlă și infama bucurie
a neumanului"
Nicolae Tudor: "ne surâdem amândoi soldatule rus
tu pentru că ești fericit
eu pentru că nu pot mișca de oroare"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu