Albert Einstein: ”Nu sunt încapatânat, dar imi place sa am rabdare în rezolvarea oricarei probleme.
Alexandre Dumas: „Întreaga înțelepciune umană se rezumă
la două cuvinte: așteptare și speranță.”
Andi-Mihai
Anton: "Este
agitație. Nu pe străzi, nu neapărat peste ocean. Ăia își numără cuminți
voturile și își fură unii altora căciula. E treaba lor, e lumea lor. Ei cu ale
lor, noi cu ale noastre. E agitație. Agitația nu face bine. Frate, închide
ochii! Afară o fi agitație, dar înăuntru este liniște. Frate, mă auzi? Mă mai
auzi? Ai strâns prea multe în tine și acum simți nevoia să te descătușezi. În
descătușarea respectivă îți pierzi energia. Te pierzi pe tine însuți. Nu le
face pe plac! Închide ochii. Urmărește-ți respirația. Nu lăsa mintea să se
amestece. Ești prea prins în concret, iar concretul ăsta e mai lipsit de
substanță (și de relevanță) decât este lumea subtilă. Ți-e greu, te simți
singur și ai impresia că te-au lăsat baltă toți. Nu ai fost lăsat baltă și ține
minte ce îți spun: cât timp îți poți urmări respirația, ești în siguranță. E în
regulă, poți merge cât vrei de departe în întunericul din tine, numai să-ți
păstrezi legătura cu respirația. Apoi revino și rămâi în continuare calm. Lupta
nu se duce doar prin acțiune directă. Răbdarea este ea însăși o armă. Cât timp
să ai răbdare? Ce treabă are răbdarea cu timpul? Cui îi mai pasă de timp dacă
are răbdarea? Este agitație. Totul vibrează, iar dansul energetic haotic al
oamenilor e pe cale să declanșeze o bombă. Nu apăsa butonul roșu! Observă
tentația și nu le da satisfacție. Încă nu te au de tot și nici nu te vor avea.
Înăuntrul tău se află o perlă. N-o pot lua, înțelegi? N-au cum! Dacă nu mai ai
încredere în tine, încearcă să ai în mine. Ce mai ai de pierdut acum? Nu mai ai
ce să pierzi, că ai pierdut tot ce credeai că are valoare. Fii calm, suntem
într-un tren care deja a pornit. Bine? Totdeauna au existat oameni care au
putut să țină alți oameni. Astăzi este rândul meu, mâine va fi rândul tău sau
al altora. Azi îți cer să ai încredere în mine, ca mâine să pot avea eu în tine
și noi toți, unii în ceilalți. Așa e mersul, coane, așa e mersul! Nu trebuie să
le faci tu pe toate și să le ții tu pe toate. Ești deja eroul nostru, a venit
vremea să fim și noi pentru alții. Oricum, pentru noi ai fost și o să fii mereu
cel mai bun. N-ai îmbătrânit, doar ți se pare! Odihnește-te, că după avalanșă
va trebui să reparăm ceea ce a fost distrus parțial. Că nu permite Domnul prea
multă distrugere. Liniște în tine! Odihnă. Liniște și odihnă. Lumea e pe mâini
bune, nu ești singur, suntem mii și devenim milioane. Ai făcut ceea ce trebuia.
Închide ochii și ai grijă la respirație. Și stai viu, că avem nevoie de
tine!"
Anonim:
”Rabdarea este amara,
dar fructele sale sunt dulci. *** Rabdarea pe care o ai pentru familie se
numeste dragoste.. pentru ceilalti – respect. Pentru tine – incredere si
putere.*** Un moment de răbdare intr_un moment de furie, salvează o mie de
momente de regrete!*** " Este un sentiment profund, dar viata este prea
scurta sa rabzi tot timpul *** cand timpul le asaza pe toate la locul lor,
trebuie doar sa ai rabdare
B.
Brecht: „Totul ii vine
la timp celui ce stie sa astepte.”
Barbara
Brussa: ”Mă îmbrac cu
hainele timpului și mă așez pe banca #răbdării
Bisanne
de Soleil: ”Răbdarea
este un arbore cu rădăcina amară şi fructe dulci.
Boris Vian: „Dacă ai destulă răbdare, poți muta
munții din loc, dar dacă ai destulă inteligență zbori peste ei.” —
Claudia
Marlena Dobrescu: “Răbdarea
este rugăciunea sufletului” spunea Buda. De cănd banul a ajuns o valoare mai de
preţ decât omul, nerăbdarea în a-l obţine domină lumea. Omul nu mai aleargă
decât pentru împlinirea exterioară iar de virtuţile interioare nu mai are timp.
Nu mai acordă atenţie , nu mai preţuieşte decăt exteriorul său, imaginea
exterioară, ignorând interiorul său, sufletul său cu
emoţii şi gânduri. Aristotel spunea că “fericirea este o emoţie” o
stare in care “te simţi bine” (D. Gilbert ), dar omul în graba lui , uită să
mai simtă, să SE simtă. Aristotel, în Etica Nicomahică, defineşte akrasia
ca „lipsă de stăpînire“, ca „slăbiciune a voinţei în faţa pasiunilor“ (cu
precizarea că nestăpânirea în materie de plăceri este mai dezonorantă decât
nestăpânirea izvorâtă din mânie) şi ne-o prezintă ca pe o „uşă deschisă spre
toate viciile“, o lipsă de autocontrol, el şi toţi cei care i-au urmat pe
această linie ne semnalează câteva fapte extrem de importante: că nerăbdarea
poate face rău, fiind, adeseori, şi necugetare; că nestăpînirea şi actele
bestiale sunt, ambele, alături de viciu, o formă a răului; că există o
superioritate morală a caracterului activ al stăpînirii răbdătoare de sine; că
există şi o rezistenţă oarecum pasivă a tăriei de caracter, care se traduce
prin excepţionala calitate de a suporta şi de a îndura fără să te umileşti, de
a suferi fără să te lamentezi, de a fi neclintit şi tare ca o stâncă bătută de
valuri spre a realiza scopul, cum vor spune mereu şi mereu adepţii stoicismului.
Iar Kant exprimă aceeaşi idee, atunci cînd afirmă: „umilinţa este conştiinţa
puţinătăţii propriei valori morale, în comparaţie cu legea“. Şi ca orice
virtute, poate fi deprinsă prin exercitiu, repetând şi întărind acţiunile
bune şi descurajând pe cele eronate. Drept urmare, răbdarea este
dispoziţia şi obişnuinţa aşteptării senine, în care nu există plângere şi
văicăreală , deci o aşteptare plină de demnitatea propriei valori (de
recunoaşterea propriei valori); dar aceasta nu înseamnă deloc că acela
care locuieşte în propria-i viaţă cu această virtute va aştepta orice, oricât
şi oricum. O stapânire de sine, implică ascultarea de sine,
credinţă propriului sine. Ce anume aştepţi dă conţinut răbdării, ca
virtute a integralităţii , a unirii cu tine insuţi, a conştientizării
aparţinerii unui întreg universal şi a statorniciei pentru propriul adevăr.
Putem defini, în acest fel, răbdarea ca fiind una dintre înfăţişările pe
cât de reale, pe atât de discrete ale curajului: înfruntarea dârză (neclintită)
şi fără nici o ostentaţie a răului din lume. O distingere clară intre
temeritate şi laşitate. În fapt, răbdarea este un mod de
rezistenţă, cutezanţă, îndrăzneală în care atenţia se îndreaptă mereu
asupra calității morale a aşteptării binelui , a curajului plin de
temeritate şi de risc imminent, o forţă in propria credinţă dar şi credinţa in
Dumnezeu. Precum zicerea lui Isus “Îndrăzniţi” . Răbdarea este, de multe
ori, sinonimă cu perseverenţa. Răbdarea poate lua o formă de hotărâre, de
fermitate in credinţa ca binele va triumfa, de statornicie în idealurile
umane . Deci lângă perseverenţă, trăieşte speranţa – ea însăşi o forţă
teribilă, din moment ce moare ultima în sufletul omului. Totodată, răbdarea
implică un scop, un termen final, deci o limită, un ţel şi dorinţa de a-l
atinge. Răbdătorul are încredere în adevărul DIVIN că după
vremuri rele şi grele vin şi timpuri bune şi fireşti; el este, oricum,
pregătit (muncit) , iar dacă, totuşi, aceste timpuri normale nu vin, el,
personal, ştie că nu are ce-şi reproşa; mai mult, el are ţinuta dreaptă şi
nobilă a omului care nu se poartă ca fiind „stăpînul lumii“, ci, dimpotrivă, se
comportă ca o simplă fiinţă omenească ce încearcă modest, de-a lungul unei
vieţi, pe cât cu putinţă să-şi guverneze propriul destin, ţinând cont de Legile
UNIVERSULUI, Legile lui DUMNEZEU cele drepte. Nimic mai mult, dar şi
nimic mai puţin. Cu masura propriei puteri. Răbdarea necesită o învăţare
a mai multor virtuţi precum inţelegerea, statornicia in scop, perseverenţa
parcurgerii drumului pas cu pas, toleranţa cu măsură, accepptare dar şi
îngăduinţă. Aristotel spunea că “virtutea este calea de mijloc
dintre două extreme”. Ca să cântăreşti cele două extreme trebuie să cunoşti
despre extreme. Apoi să le căntăreşti , compari cu calm şi răbdare pentru a
putea alege o virtute dar şi a o folosi. A experimenta , a exersa
virtutea răbdării. În conţinutul moral al răbdării intră şi limitarea
ei: „Am răbdat destul!“, se spune pe bună dreptate, atunci cînd măsurile
firii (caracterului uman sănatos) au fost epuizate şi cînd a continua să
rabzi nu mai are nici sens şi nici valoare exemplară. O formă de toleranţă care
are şi ea limitele ei aparţinând normelor de drept pentru apărarea şi
convieţuirea oamenilor în societate , pentru apărarea demnităţii şi libertătii
oamenilor. Prin urmare, nu se poate răbda oricât, după cum nu se poate
tolera orice. Celebrul paradox al toleranţei al lui Karl Popper va fi
astfel reformulat: dacă sînt de o răbdare infinită, chiar şi faţă de cei
intoleranţi (extremişti) şi faţă de cei ce n-au nici o răbdare faţă de semenii
lor, şi dacă nu apăr societatea tolerantă faţă de atacurile acestora, cei
răbdători şi toleranţi vor sfârşi prin a dispărea şi, odată cu ei, vor pieri şi
toleranţa, şi răbdarea. De altfel, şi-n cazul răbdării, apare, ca
şi-n situaţia altor virtuţi, seria de întrebări specifice gîndirii etice: ce
trebuie să rabzi? Cum trebuie să rabzi? De ce ar trebui să rabzi? Cât timp
trebuie să rabzi? Cine reuşeşte să pună în armonie (echilibru, simetrie)
toate aceste răspunsuri va fi desigur înţelept, măsurat in toate. Virtutea
răbdării nici nu poate fi decât rară printre oameni, tocmai pentru că solicită
dintr-odată atâtea condiţii, toate greu de atins: uneori o zi sau o săptămînă,
alteori, ani sau chiar, cum se spune, o viaţă întreagă. Înţelegere
blîndă, grijă constantă, compasiune şi umor (cînd poţi astfel detensiona o
situaţie conflictuală) şi curaj perseverant (timp îndelungat). Şi, cu
toate acestea, la o privire mai atentă, lipsa răbdării este superficială şi
neproductivă, este cheltuitoare iresponsabil de energii interioare, prin
pasiuni nestrunite, prin mînii necontrolate şi prin defecte neluate în seamă.
Răbdare pune accent pe calitate nu pe cantitate, pe cântărirea cu măsură a
propriului orgoliu, o cântărire cu sinceritate a propriei valori.
Observaţia lui Spinoza: „Nu râde (în sensul de „a-ţi bate joc“), nu
deplânge (nu plânge pentru orice), nu detesta , ci înţelege“.
Această înţelegere merge până într-acolo încât îl înfrăţeşte pe răbdător cu
virtutea iertării. De aceea greşim şi noi, pentru a învăţa să
iertăm. Albert Einstein punea pe primul plan omul şi rabdarea
pentru om: “Grija pentru om şi destinul lui trebuie să constituie
interesul principal”. Cu răbdare putem acumula valori , distigând curajul
între temeritate şi laşitate, demnitatea între delăsare şi egoism,
blândeţea între furie şi apatie, generozitatea între risipă şi lăcomie.
Răbdarea, ca virtute morală, implică aşteptare curajoasă şi îndurare
îndelungată a unor evenimente cel puţin neplăcute (extreme). Pe de altă parte,
conştiinţa trebuie să fie însă mereu trează pentru a distinge şi alege
ceea ce merită şi ceea ce nu străduinţa ta răbdătoare. Iar conştiinţa implică
sensibilitate, înţelegerea adevărului absolut. Iar pentru a inţelege
adevarul absolut, trebuie să vezi de SUS TOTUL, nu doar dintr- un unghi, dar şi
să simţi. Riscul răbdării prosteşti pândeşte oricând şi aproape pe oricine. De
aceea greşeala te invaţă să ierţi.
Confucius: ”Fericirea aparţine celor care ştiu
să o facă să aştepte
Edith
Sitwell: ”Ai răbdare
când este vorba de prostie, însă nu cu cei care sunt mândri de ea.
Edmund Burke: „Există o limită peste care răbdarea
încetează să mai fie o virtute.”
Emil
Cioran: "Înarmați-vă
cu răbdare! Cât de adevărată este expresia! Răbdarea este într-adevăr o armă și
oricine se echipează cu ea, nimic nu-l poate învinge. Fără ea, suntem automat
predați capriciului sau disperării *** Ce profundă este expresia "a se
înarma cu răbdare"! Dar tocmai de asta suntem cel mai puțin capabili.
Francois
Rabelais: ”Toate îi
vin la timp celui care știe să aștepte.
François de La Rochefoucauld: „Cine poate răbda merge înainte.
Răbdarea este amară, dar roadele sale sunt dulci.”
Frederic
Mistral: ”Dacă nu e
azi, va fi mâine: să ne amintim mereu că răbdarea e stâlpul înțelepciunii.
G.
Cesbron: „A se înarma
cu răbdare… Este adevărat că răbdarea e o armă teribilă.” ***„Nu este suficient
să ai răbdare, din păcate. Mai trebuie să ai şi timp.”
Giacomo
Leopardi: "Răbdarea
este cea mai eroică dintre virtuți tocmai pentru că, aparent, n-are
nimic eroic în ea.
Giami: „Răbdarea este o corabie, supărarea
este furtuna; răbdătorul e ca şi corăbierul.” *** „Stropeste focul maniei cu apa rabdarii.”
Gica
Chiroiu: "Și vom
lăsa în urmă aceste falsuri care/au fețe ce ne-arată că se ascund sub
măști./Pentru că, orice am face, n-ai cum să îi iubești!/E-atâta falsitate,
invidie, minciună.../E tristă omenirea și lumea e nebună!/Nu se mai rabdă
nimeni, sunt lupte, e război,/de-aceea am plecat in lume. Atât, doar
amândoi!/Și-o să rămânem, poate, pe-o insulă pustie,/în care doar natura,-n
splendoarea ei, să fie."
Glory
Momoli: ,,Fii
răbdător. Ai încredere în momentele de oboseală, descurajare, singurătate.
Goethe: „Nu exista situatie care sa nu poata
fi innobilata prin actiune sau suportare.”
Gr.
Vieru: „Răbdarea este
credinţa în forţele proprii.”
Jean de
la Fontaine: ”Timpul
şi răbdarea fac mai mult decât mânia şi puterea.
John
Henry Patterson: ”Ca
să-i #convingi pe alții, trebuie să fii mai întâi tu convins, iar, dacă nu
ești, e indicat să mai ai #răbdare.
John Dryden: „Ferește-te de furia omului răbdător.”
—
La Fontaine: „Răbdarea și timpul îți aduc mai multe
decât puterea și pasiunea.” —
Lao Tse: ”Dacă
ai destulă răbdare poţi observa că până şi iarba se transformă în lapte. *** Ai
răbdare. Așteaptă până când noroiul se așează și apa se limpezește. Rămâi
nemișcat până când se arată ocazia așteptată.
Lev
Tolstoi: ”Nimeni nu
este mai puternic decât aceşti doi luptători; răbdarea şi timpul.
Oxana
Mira: ”Viata este o
chestiune de rabdare, cu cat ai mai multa cu atat traiesti mai mult.
Proverb:
”Să ai întotdeauna două animale de călărie: răbdarea şi prudenţa. Răbdarea te
vesteşte şi prudenţa te păzeşte.
Ralph Waldo Emerson:
”Însușește-ți pacea naturii! Secretul ei este răbdarea.
Ray Bradbury:
”Viata este rabdarea de a ne lamuri cum merg lucrurile Rămâi calm când totul
este încurcat sau fuge și nu se adună. Angajamentul este una, perseverența este
cu totul alta. Te agăți de viață, de ceea ce trebuie să plece: lasă să plece. Fii
înțelept, învață să discerni. Ai curajul să faci față întunericului. Ca o
sămânță de iarnă în pământ. Stai. Cu încrederea că lumina vine. Mereu. Acum
este momentul să te împământezi.Ai răbdare, unele lucruri pur și simplu o cer.
A sta pe loc nu este o trecere pasivă, ci un act înțelept, care cunoaște timpul
acțiunii și îl respectă. Tu esti natura: fii natura. Amintește-ți că totul este
ciclic, tot ce trebuie să renască trebuie să moară; că fiecare stare este
impermanentă. Acum, cu grație, observă, învață. Permite-ți să evoluezi. Dedică-te.
În curând va fi o nouă primăvară."
Richard
Bach: ”Daruieste
rabdare stie sa aiba rabdare.
Robert
Browning: ”Cei care
fac mult bine în viață, rabdă mai ușor relele vieții.
Rumi: „Răbdarea e amară, dar dă fruct dulce
şi plin de folos.”*** „Sabia răbdării e mai ascuţită decât sabia de fier şi mai
victorioasă decât o sută de oşteni cuceritori.”
Sfat batranesc: "Ceea ce trebuie să ai, vei avea.
Doar ai răbdare. Fii cu sufletul ușor "
Stephen
Covey: ”Fii rabdator
cu tine insuti- Autodezvoltarea este frageda, este pamant sfant. Nu exista o
investitie mai mare. -
Syrus: „Nu faci nimic cand procedezi si cu
prudenta si cu graba.”
Tertulian: ”Învinge îndrăzneala prin răbdare.
Th.
Hardy: „Răbdarea,
această îmbinare de curaj moral cu sfiala fizică.”
Vauvenargues: „Răbdarea este arta de a spera.”
Victor
Hugo: ”Cel ce rabdă
este cel mai tare. ***„Ai curaj pentru marile supărări din viață și răbdare
pentru cele mici.” —
William
Shakespeare: ”Răbdarea
face din nedreptatea soartei o glumă, când ne ia ce nu poate fi păstrat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu