# SENSUL/ MENIREA/ SCOPUL/TINTA – pagină de bibliotecă
Alba de Cespedes: „A învăţa să înţelegi lucrurile cele mai
mărunte care se petrec în fiecare zi înseamnă, poate, a învăţa să prinzi sensul
cel mai profund al vieţii.”
Albert Camus: "Pierderea vieții nu înseamnă mare lucru
și voi avea acest curaj când va veni momentul. Dar să vezi disipându-se sensul
vieții, dispariția rațiunii noastre de a fi, iată ceea ce este insuportabil. Nu
putem trăi fără o motivație." *** ”Nu consider că sensul vieţii este cea
mai presantă dintre chestiuni.”
Alfred Adler: "Istoria umanităţii ar fi trebuit să ne înveţe că
nici moartea nu schimbă nimic din omnipotenţa ideilor înaintate şi nici nu
poate preveni prăbuşirea ideilor agonizante.
Alex Dospian: ”Pe-o câmpie plană, într-un Aro
vechi/ Stăteau de veghe, fix patru urechi,/ Cu ochii albaştrii, şi ageri
amândoi,/ Urmăreau ţăranii, strângand păpuşoi./ Însă pân' la urmă, gata fu
necazul,/ Veni ţaţa Floarea şi le bătu obrazul:/ - Păi bine, maică, noi muncim
cu spor/ Şi voi leneviţi pe al nost' ogor?/ - Doamnă, nu putem s-adunăm
ştiuleţii/ C-o să ne cadă gios şapca, iepoleţii,/ Başca-n timpu' liber, facem
pe poieţii,/ Vrem să stabilim care-i sensul vieţii!
Anain Nin: ”Nu exista un mare sens cosmic pentru
toti; exista doar sensul pe care fiecare il da vietii sale, un sens individual,
o intriga individuala, ca un roman individual, o carte pentru fiecare persoana.
Anonim: ”Cand simti ca viata nu are nici un rost
gandeste-te la cei ce mai au doar o zi de trait. -***Sensul vietii e ca viata
n-are nici un sens. "Poate esti în vârstă. Poate că ești
bolnav. Poate că ești divorțat. Poate că nu ai serviciu. Poate că nu ai bani.
Poate că ești descurajat.” *** "Gândiți-vă
la cum vă trăiți viața, cum vă amintiți trecutul, cum vă conturați visele, cum
vă imaginați viitorul; cum comunicați, învățați și împărtășiți lucruri; cum
găsiți un sens în viața asta complicată: creând povești. Poveștile ne ajută să
găsim un sens." *** ”Oamenii se tem foarte tare de moarte și numai
idealurile (farurile spre care înoată) îi pot face să păstreze linia de plutire
sau chiar să se sacrifice. Farul nostru, al umanității, e stins. Acum fiecare
și-a făcut un far individual dintr-un chibrit sau un jar de țigară, traduse
prin dezvoltare personală, extragerea potențialului maxim din individ,
nepăsarea față de opiniile comunității - tu să fii bine cu tine, restul nu
contează. Cât îl stimulează pe om această lumină și cât ține? Toți caută sensul
vieții și se întreabă de ce nu se sinucid.”*** ”nu considera ca are sens sa se
lupte cu cineva mai slab, respectiv cu oricine.” *** ”visăm cu adevărat la ceea
ce contează? Ce contează, totuși, cu adevărat, pentru noi? Poate, dacă ne-am
opri într-o bună zi să medităm asupra acestei întrebări. Sau, mai bine, spre
seară, când se lasă amurgul cu liniștea lui infinită ca o moarte, poate, atunci,
ar fi bine să ne întrebăm, care e, totuși, sensul? Știu, de mii de ani, și-au
pus această întrebare sute de filosofi, oameni de geniu, poeți și țărani.
Probabil, nu vom găsi nici noi un răspuns. Dar, uneori, și simple întrebări
retorice sunt un răspuns. Și-ți pot schimba modul de a vedea viața. Și, poate,
cât mai suntem vii, începem să trăim altfel?!... Spre binele nostru, spre
liniștea sufletului. Cu mai puțină ură, cu mai mult soare... Dând un sens
fiecărei clipe acum! Acum! Azi! Pentru că, mâine, nu vom mai fi, iar „ieri” nu
mai există. Există doar azi și acum. Nu, nu e despre tristețe acest text, e
despre realitatea în care trăim. E despre faptul că, în drumul vieții, contează
mai mult călătoria în sine, decât destinația finală. Cu atât mai mult că,
destinația finală e aceeași pentru toți. Deci, poate ne bucurăm de drumul
acesta scurt. Că suntem tineri sau mai puțin, hai, să învățăm să ne bucurăm de
clipa aceasta, când zâmbim, când trăim. Și, poate, ne facem mai mult timp
pentru oamenii dragi, pentru a râde din tot sufletul, pentru mai multe
îmbrățișări, pentru călătorii în locuri pe care niciodată nu le-am contemplat,
fie că sunt peste ocean sau peste fereastră. Până la urmă, tot ce vom strânge
cu adevărat în ultima clipă a vieții, nu vor fi casele, averile, conturile
bancare, mândriile, intrigile sau gura lumii. În acea ultimă clipă, tot ce vom
ține în brațe, va fi buchetul de amintiri și emoții pe care le-am trăit.
Amintiri și trăiri. Se știe că, nimănui, niciodată, în ultima clipă a vieții nu
i-a părut rău că nu a lucrat mai mult sau nu a adunat mai multă avere. Toate
regretele noastre vor fi despre faptul că am fi putut să dedicăm mai mult timp
sufletului nostru, apropiaților noștri. Am fi putut fi mai buni. Am fi putut
ierta mai ușor, săruta mai aprins, îmbrățișa mai strâns. Am fi putut călători
mai mult. Am fi putut zbura mai ușor, fără sacul astă de frici, fobii
imaginare, grele ca pietrele, pe care ni-l legăm mereu de picior…”*** ”Daca
viata noastra nu are un sens fara celalalt, nu va avea nici cu el.
Antoine de
S.-Exupery: „Obiectul nu are
sens decât dacă te înalţă, iar tu te înalţi prin cucerirea, nu prin posedarea
lui.”
Aristotel: ”Natura nu face nimic in zadar.
Bruno Ferrero: ”Un profesor îsi termina cursul si
apoi rosti cuvintele obisnuite:- Aveti nelamuriri? Un student zise: - Domnule
profesor, care este sensul vietii? Unul dintre cei din sala, care era pe
punctul de a pleca, începu sa râda. Profesorul îl privi îndelung pe student,
cercetând parca daca era o întrebare serioasa. Întelese ca da. - Am sa va
raspund. Scose din buzunarul de la pantaloni portofelul si din el o oglinjoara
rotunda, nu mai mare decât o moneda. Zise apoi: - Eram copil pe timpul
razboiului. Într-o zi, am gasit pe strada o oglinda facuta tandari. Am pastrat
ciobul cel mai mare. Acesta este. Am început sa ma joc cu el si am fost
încântat sa vad cum puteam cu ajutorul lui sa îndrept reflexul luminii în cele
mai întunecoase unghere unde soarele nu ajunge niciodata: gauri adânci,
crapaturi, ascunzisuri. Am pastrat oglinjoara. Devenind barbat, am înteles ca
acesta nu era un simplu joc de copil, ci o prefigurare a ceea ce as fi putut
face în întreaga mea viata. Eu însumi sunt o frântura dintr-o oglinda pe care
înca nu am vazut-o întreaga. Prin ceea ce am însa, pot aduce lumina – adevar,
întelegere, cunoastere, bunatate, blândete – în ascunzatorile din inimile
oamenilor si sa schimb ceva în unii. Poate ca si altii vor face fel daca vor
vedea aceasta. Dupa mine, în aceasta consta sensul vietii.
Calatorul
Descult: "-De ce poet,
aș întreba de la început?- Aș răspunde, pentru că la început a fost Cuvântul! Pentru că poeții sunt ultimi chemați
în Humanitas și pentru că poezia este întotdeauna vocea unui cântec. Ea n-avrut
și nu vrea să schimbe lumea, un cântec dintr-o nișă îngustă, ea este o clipă de
zbor imaginar, are în ea taina neantului pe care preț de o clipă îl ascunde. Dacă
în alte părți ale literaturii te poți exprima într-o logică fixă, poezia vine
să demoleze orice sens al realității. Poezia nu poate fi explicată rațional, de
accea și incomodează. Cum poți explica un cântec, un zbor, un sărut, o
îmbrățișare. În fața poeziei ca și a religiei cazi în contemplare, la fel ca și
în fața muzicii de fapt. Ele nu aduc sisteme, nu încearcă să găsească un sens
vieții, și doar să deseneze din note un glas. -Cum ați ajuns poet? - La
fel cum m-am și născut, fără sens. Îmi pare cea mai frumoasă ratare dintre
toate artele. Pentru că atunci când o scrii nu exiști, te naști din nou sau
cobori în realitatea colectivă la fel cum ai îmbrăca o cămașă de forță. Până să
fii consacrat de critică, zbori de asupra cuibului de cuci. Mereu asimilat cu
labilitatea, poetul își poartă cuvintele la vedere, el se dezvelește de sens. Ce
poezie o poți suprapune pe realitate, ce muzică o poți asemui realității.
Acestea sunt mijloace de eludare și evitare a ei. Poezia ca și muzica este un
slalom peste timp, este cumva păstrarea copilărie, cel puțin al inocenței ei
într-o formă primară. Puțini au curajul acesta și tăria de- a se declara încă
copiii. Nu este o artă pură, nu există așa ceva, este o artă inocentă, are în
ea inoculat paradisul pierdut. Așa că poet este acela ce-și poate permite
fărâme de adevăr dintr-o poveste a copilăriei. -Ce este Poezia pentru tine?
-Poezia? Fiind un saltimbanc al clipei, aș spune că pentru mine poezia este
viața, viața mea.
Are în ea zâmbetul mamei, are în ea cărțile tatălui, bunătatea surorilor mele,
râsul vioi al fiului meu. Și toți acei oameni, puțini, ce mi-au dăruit din
sufletul lor . Poezia îmi seamănă mie și are gustul vieții mele. Are în ea
umbra lui Dylan, are în ea prăbușirea înălțătoare a lui Cioran, și luciditatea
lui Țuțea.
Poezia ca și muzica sau Religia ne mai leagă de invizibil, nu ne dau un sens
vieții, doar ne spune că undeva dincolo de suma realităților, sufletul există.
Ele rămân sub orice timpuri liantul și certitudinea unui altceva dincolo de
noi. Ne spunând nimic, dar totuși câtă simțire străbate... -Pentru
încheierea acestui interviu ce moto ați menționa? - Tot ce am spus,
vreodată, s-a întors împotriva mea vindecându- mă!”
Carmen-Maria Mecu: ”lumea aceasta nu-i a mea nici a voastră/ noi ne-am
greșit formula primordială mamă/ tăticule abico/ mi-ați apărut enigmatici în
vis și nu știu dacă voiați/ să dau ceva de pomană aici/ ori/ să mă las
absorbită de zone mai înalte.”
Constantin
Necula: ”daruind -
iubesti, iubind – daruiesti.” Daca
prezenta mea in lumea ta nu mai da sens lumii tale, ingaduie-mi sa te las sa
iesi din lumea mea, ca sa devii sens lumii in care iubesti.”
Constantin Noica: ”Ce bucurie ca viata n-are sens! Pot
sa ii dau eu unul…”
Costel Stancu: "Sufletul plînge/ frumusețea și
zădărnicia clipelor pierdute/ turma pe care nu o vei regăsi nicăieri -/ Nu ești
bun de păstor, se vede/ Treci înainte și înapoi apa morții,/nu întîlnești în
cale decît pe cei/ ce se agață, cu voluptate, de golul timpului./ Nu acesta e
sensul, îți strigă un glas.
Dalai Lama: ”Sensul existentei noastre este sa fim
fericiti.”
Dan Enache: Viața nu are sens, dar merită trăită,
/ cu condiția să recunoști că nu are sens. / Și mă plimb pe străzile pustii ale
minții mele, / prin labirintul gândurilor ce se împletesc și se destramă, / undans
de umbre și lumini, / o simfonie a melancoliei, / de parcă fiecare pas pe care
îl fac e un ecou al eternității, / un murmur de stele căzătoare. // Alerg prin
pădurile viselor, / printre copacii ce-și înalță brațele spre infinit, / rădăcinile
lor adânc înfipte în solul realității, / și mă întreb dacă sensul e doar un
miraj, / o iluzie creată de mintea noastră pentru a ne simți mai puțin
pierduți, / mai puțin singuri în acest univers vast și tăcut, / unde fiecare
stea e un punct de lumină într-o mare de întuneric./ Dar chiar și în această
lipsă de sens, / găsesc motive să zâmbesc, să râd, / să iubesc, să trăiesc, / căci
în fiecare zi e o nouă poveste, un nou capitol, / o nouă șansă de a descoperi
minuni ascunse în banalul cotidian, / în
gesturile simple și în privirile fugare, / în șoaptele blânde ale vântului ce
îmi șoptește secretele eternității.
Dan Puric: ”Romaniei i-a disparut rostul. E o tara
fara rost, în orice sens vreti voi. O tara cu oameni fara rost, cu orase fara
rost, cu drumuri fara rost, cu bani, muzica, masini si toale fara rost, cu
relatii si discutii fara rost, cu minciuni si înselatorii care nu duc
nicaieri.Exista trei mari surse de rost pe lumea asta mare: familia, pamantul
si credinta.Batranii. Romania îi batjocoreste cu sadism de 20 de ani. Îi
tine în foame si în frig. Sunt umiliti, bruscati de functionari, uitati de
copii, calcati de masini pe trecerea de pietoni. Sunt scosi la vot, ca vitele,
momiti cu un kil de ulei sau de malai de care, dinadins, au fost privati prin
pensii de rahat. Vite slabe, flamande si batute, asta au ajuns batranii nostri.
Caini tinuti afara iarna, fara macar o mana de paie sub ciolane. Dar, ce e
cel mai grav, sunt nefolositi. O fonoteca vie de experienta si întelepciune a
unei generatii care a trait atatea grozavii e stearsa de pe banda, ca sa tragem
manele peste. Fara batrani nu exista familie. Fara batrani nu exista viitor. Pamantul.
Care pamant? Cine mai e legat de pamant în tara aia? Cine-l mai are si cine mai
poate rodi ceva din el? Majestatea Sa Regele Thailandei sustine un program care
se intituleaza “Sufficiency Economy”, prin care oamenii sunt încurajati sa
creasca pe langa case tot ce le trebuie: un fruct, o leguma, o gaina, un
purcel. Foarte inteligent. Daca se întampla vreo criza globala de alimente,
thailandezii vor supravietui fara ajutoare de la tarile “prietene”. La noi
chestia asta se numeste “agricultura de subzistenta” si lui tanti Europa nu-i
place. Tanti Europa vrea ca taranii sa-si cumpere rosiile si soriciul de la
hypermarketuri frantuzesti si germane, ca d-aia avem UE. Cantatul cocosilor
dimineata, latratul vesel al lui Grivei, grohaitul lui Ghita pana de Ignat,
corcodusele furate de la vecini si iazul cu salcii si broaste sunt imagini pe
care castratii de la Bruxelles nu le-au trait, nu le pot întelege si, prin
urmare, le califica drept niste arhaisme barbare. Sa dispara!Din betivii,
lenesii si nebunii satului se trag astia care ne conduc acum. Neam de neamul
lor n-a avut pamant, ca nu erau în stare sa-l munceasca. Nu stiu ce înseamna
pamantul, cata liniste si cata putere îti da, ce povesti îti spune si cat sens
aduce fiecarei dimineti si fiecarei seri. I-au urat întotdeauna pe cei care se
trezeau la 5 dimineata si plecau la camp cu ciorba în sufertas. Pe toti
gangavii si pe toti puturosii astia i-au facut comunistii primari, secretari de
partid, sefi de puscarii sau de camine culturale. Pe toti astia, care au neamul
îngropat la marginea cimitirului, de mila, de sila, crestineste.Credinta. O
mai poarta doar batranii si taranii, cati mai sunt, cat mai sunt. Un strai
vechi, cusut cu fir de aur, un strai vechi, greu de îmbracat, greu de dat jos,
care trebuie împaturit într-un fel anume si pus la loc în lada de zestre
împreuna cu busuioc, smirna si flori de camp. Pus bine, ca poate îl va mai
purta cineva. Cand or sa moara oamenii astia, o sa-l ia cu ei la cer pe
Dumnezeu. Avem, în schimb, o varianta moderna de credinta, cu fermoar si
arici, prin care ti se vad si tatele si portofelul burdusit. Se poarta la
nunti, botezuri si înmormantari, la alegeri, la inundatii, la sfintiri de sedii
si aghesmuiri de masini luxoase, la pomenirea eroilor Revolutiei. Se accesorizeaza
cu cruci facute în graba si cu un “Tatal nostru” spus pe jumatate, ca trebuie
sa raspunzi la mobil. Scuze, domnu' parinte, e urgent.Fugim de ceva ca sa
ajungem nicaieri. Ne vindem pamantul sa faca astia depozite si vile de neam
prost pe el. Ne sunam bunicii doar de ziua lor, daca au mai prins-o. Bisericile
se înmultesc, credinciosii se împutineaza, sfintii de pe pereti se gandesc
serios sa aplice pentru viza de Canada.Fetele noastre se prostitueaza pana
gasesc un italian batran si cu bani, cu care se marita. Baietii nostri fura
bancomate, joaca la pokere si beau de sting pentru ca stiu de la televizor ca
fetele noastre vor bani, altfel se prostitueaza pana gasesc un italian batran
cu care se marita. Parintii nostri pleaca sa culeaga capsuni si sa-i spele la
cur pe vestici. Iar noi facem infarct si cancer pentru multinationalele lor,
conduse de securistii nostri.
Daniela Moldovan: "Toți nebunii vin la mine,
toți în piept mi-s adunați/ Și haotic plâng în urma sensului ciobit de
viață."
Doru Octavian Dumitru: ”Când nonsensul ajunge să
îți stimuleze gândirea, e posibil că
niciodată de fapt nu ai înțeles cu adevărat valoarea gândului pașnic.
Elena Farago De-aceea nu uita cât poți cu ochi
senini/Că-i mare mângâierea pe biata cale-a vieții/Să poți vedea și-n pâlca
și-n roua dimineții/Un rost, în fața cărui nu poți să nu te-nchini
Ella Fitzgerald: ”E important nu de unde vii, ci
încotro te îndrepți.
Emil Cioran: „Într-un suflet atins de vidul lumii, obsesia
răzbunării e o hrană dulce şi întăritoare, un element substanţial în clipe, o
furie ce naşte sensuri peste nonsensul general.” *** ”Oamenii se impart
in doua categorii: cei care cauta sensul vietii fara sa-l gaseasca si cei care
l-au gasit fara sa-l caute.” *** Dacă spunem că universul nu are sens, nu
supărăm pe nimeni, dar dacă afirmăm același lucru despre un individ, nu se va
opri din protestat și a lua măsuri împotriva noastră. Toți suntem așa : e un
principiu general, îl dăm deoparte și nu ne deranjăm să fim excepția. Dacă
universul nu are sens, există cineva care poate scăpa de acest blestem ? Întregul secret al vieții se reduce la asta :
mare sens, totuși fiecare dintre noi îl găsește. "
Francoise Sagan: „Îmbrăcămintea unei femei își capătă sensul
atunci când bărbații vor s-o de jos.”
Gânduri din
Ierusalim: ”României i-a
dispărut rostul. E o țară fără rost, în orice sens vreți voi. O țară cu oameni
fără rost, cu orașe fără rost, cu drumuri fără rost.”
George
Călinescu: ”Regimul veritabil
al artei este bucuria, acea încordare senină a sufletului în care viaţa, cu
contrarietăţile ei, apare plină de sens şi vrednică de trăit.”
Georgeta Darie: ”Mai cu nimica, nu te-ai ales/Doar cu munca
multă fără sens, Gheorghe!
Giorgio Colli: ”Să le descoperi pe cele ascunse, acesta e sensul vieții.
Harold Kushner: "Scopul vieţii nu este de a învinge, ci
de a creşte şi a contribui. Când priveşti înapoi la tot ce ai făcut în viaţă,
vei avea mai multă satisfacţie din bucuriile pe care le-ai adus în vieţile
altora decât din timpurile când i-ai întrecut şi învins pe alţii.
Herman Hesse: ”Avem pretenția ca viața noastră să aibă un
sens, dar ea are exact atâta sens cât suntem în stare să-i dăm.”
Herta Muller: "Numai daca dam sens lucrurilor pe care
le privim înseamna ca vedem.
Ioan Roșca – ”Fabricarea sensurilor, între conservare şi
schimbare. Într-un alt text („Marea Rocadă din 1918”) am arătat efectul
răsturnării copernicane de perspectivă, care s-a produs atunci cînd cultura
naţionalismului, după decenii de consolidare, a fost întoarsă brusc către
cosmopolitism, sub presiunea vremurilor mondializante. Astfel de mutaţii (a se
vedea şi exemplul marii năpîrliri din 1990…) ne aduc în atenţie problema
consistenţei reperelor valorice care ne legitimează
atitudinile/aspiraţiile/acţiunile. Chestiunea poate pare cam „filosofică”, dar
întorcîndu-i spatele (pe ideea că nu are rost să tot urci prin peşterea lui
Platon, în loc să te adecvezi la un anumit etaj de
aparenţe/integrare/supunere), vom cocoţa eşafodaje ideatice găunoase pe temelii
morale mai mult decît şubrede – de-a dreptul iluzorii […]. Pe scurt, eu ridic
problema suportului interior, a înarmării cu care conştiinţa intră în războiul
de sens. Am propus de exemplu, să îmbinăm apărarea neamului cu apărarea
persoanei, atacate azi de aceleaşi forţe de cotropire/domesticire. Dar pe ce se
poate baza îndărătnicia de a ne opune tăvălugului, în loc să ne resemnăm, sau
să ne dăm pe brazdă? Dacă scoatem capul din nisip, constatăm că instaurarea
dominaţiei plutocratice domesticizante reuşeşte tot mai tare. Autonomia
individului şi comunităţilor pierde teren şi dîrzenia apărării libertăţii,
individuale şi colective, slăbeşte. În curînd vom fi toţi în cuşcă. Dacă avem
curajul să întrerupem mecanismul de protejare a chefului de viaţă, prin amăgire
încurajatoare, să dăm la o parte prefăcuta îndoială că lunecăm accelerat pe un
topogan spre abis, să punem frontal întrebarea fatală: de ce se poate întîmpla
aşa ceva cu lumea? De ce nu se ridică valul rezistenţei ferme împotriva
transformării condiţiei umane, spre o formă ce apare odioasă în lumina fostelor
valori ale umanităţii, cele cu care mai sîntem, unii, impregnaţi? După ieşirea
din scenă a omului vechi, re-educaţii noilor generaţii se vor adecva fără
probleme realităţii care le va apărea ca acceptabilă, sau se vor scufunda în
disperarea neputincioasă, care pavează drumul spre sclavie? Cu riscul de a vă
indispune total, prin exprimarea celor mai sumbre gînduri, vă voi spune în ce
concluzie încep să mă împotmolesc… Căci îmi vine greu să mă sting ţinîndu-mi
gura. Ca să reziste maşinăriei uriaşe de plămădire orwelliană a conştiinţelor,
oamenii ar trebui să plece de la credinţe indestructibile, de la certitudini
morale privind nobleţea, adevărul, dreptatea, frumosul, binele. Dar regizorii
progresului, înhăiţaţi de interese, ştiind că acesta e ultimul obstacol, fac
totul ca să arunce în aer astfel de postamente interioare, inclusiv scoţînd din
cursă religiile, care au susţinut pînă acum aderenţa la bine, pe baza
poveştilor despre ce este dincolo de accesibil. Nu disponibilitatea întru
credinţă îi deranjează. Au strictă nevoie de ea, pentru a însămînţa noile
credinţe necesare (în stat/instituţii, validitatea culturii de propagandă,
bunăvoinţa / solidaritatea umană etc., etc.). Ceea ce-i deranjează e faptul că
vechile credinţe (şi religia care le susţine) stau în calea formării omului
nou. Nu au decît a învinge reflexul/năravul reperelor stabile, producînd oameni
care se transformă uşor şi continuu, după necesităţile momentului, cu repere
interioare cu tot. (Şi comuniştii au avut problema asta, luptînd cu inerţia…
pînă se instala viziunea… pe care o apăra inerţia apoi). De partea cealaltă,
dăm peste rezistenţa credinţelor vechi, deja inoculate (nu mai discut cum)
contra înlocuitorilor de azi. Unii speră în întoarcerea rîului spre izvor,
renaşterea poienii de sub arătură. Dar eu nu cred că se poate urca în amonte,
spre candoare, și că naturalul vechi poate fi refăcut artificial. Scăparea e de
căutat în schimbarea direcţiei spre înainte. Rămăşiţele filonului mistic se
zbat deci agonic, sperînd că procesul de schimbare a credinţelor va putea fi
contenit, invocînd patetic absolutul inaccesibil, consecvenţa faţă de o menire
revelată, ce a pierdut teren. Ei, bine, mă tem că nu se va putea reconstitui
naivitatea, şi asta nu numai pentru că „dracii” au o putere de convingere
covîrşitoare. Nici Biblia Răului nu poate evita perisabilitatea, curgerea,
transformarea. Marele necaz este că, în plan profund, iluziile morale ale
nobleţei umane sînt nu numai utopice practic (căci, deşi nu sînt absurde, nu
fac faţă egoismului supravieţuirii şirete, care împinge irezistibil la un
parazitism rafinat), ci şi departe de visata temelie transcendentă. Spus pe
şleau: poveştile religioase nu pot susţine moralitatea aşezată pe ele, pentru
că sînt şi ele imaginări / făcături/amăgiri, scorniri explicative
binefăcătoare, plămădiri valorice puse în slujba năzuinţelor ascendente. Omul
are strictă nevoie de astfel de iluzii, ca să continue jocul. De aceea închide
ochii la adevăruri surpătoare, cum ar fi acela că nu ştim de fapt cine şi de ce
ne-a aruncat pe această scenă. Faptul că credincioşii nu pot/nu vor să vadă
hăul, iese net în evidenţă cînd îi întrebi ce cred despre toate celelalte
credinţe/religii. Ceilalţi (musulmanii, catolicii, protestanţii, ortodocșii,
budiştii, scientologii, ateii, agnosticii, sectanţii) se înşeală toţi, se
auto-sugestionează ca să meargă înainte, cu singura busolă corectă. Numai tu nu
te înşeli, numai Dumnezeul tău e cel adevărat. Simţi tu asta. Trebuie să fie
aşa. Păi sigur că simţi, sigur că trebuie… Altfel rămîi în aer. Dar Ei ştiu tot
despre acest placebo. Ştiu că temeliile conceptuale sînt fabricate întru
suportarea vieţii, relative la contexte, crescute într-un RAM conştienţial în
care nucleul nu e un ROM implantat, ci rezultă probabil dintr-un flux de
contagiere iniţială. De aceea se joacă dezinvolt cei dezbăraţi de candori cu
Marele Anonim, Spiritul Totului, Marele Constructor al Universului etc. Ei ştiu
că omul, în ciuda atîtor eforturi, nu a găsit izvorul aspiraţiei către nobleţe,
adevăr, dreptate, frumos, bine, aşa că poate presupune/bănui că aceasta e doar
rezultatul unui accident de creştere, a unor sensuri raportate la un anume
climat. Ei ştiu că plantarea noilor amăgiri nu se împiedică decît de amăgiri
vechi, de aderenţe ce se pot desface, de inerţii atitudinale cu rol psihologic.
Nimeni nu poate verifica intuiţia că e vorba de adevăruri absolute, emanate
cumva dinspre transcendent. De aceea, mă tem că nimic din ce s-a încercat pînă
acum nu-i mai poate opri. Ne trebuie o armă nouă, o formulă pe care nici
propaganda, nici luciditatea să nu o poată dezagrega. Cu ce am putea înlocui
vechile suporturi ale credinţelor, încît să regăsim cheful/tonusul participării
la aventura umană, aspiraţia libertăţii/demnităţii, puterea nesupunerii faţă de
procesele domesticitoare? Oricît ar fi de rarefiat aerul, pe acest Everest al
meditaţiei, trebuie să ne expunem escaldării sale. În spatele problemei
sociale, care reclamă căutarea temeliilor moralităţii, se ascunde problematica
raportului dintre interioritatea Eului şi exterioritatea în care acesta e
cufundat; şi mai încolo, în apele tainice ale spiritului, încă una, de cu totul
altă natură, căci e vorba de un paradox de ontologie conştienţială. Stabilitatea
sensurilor pe care conştiinţa le plămădeşte este esenţială, pentru ca acţiunile
noastre să se poată rezema pe credinţe, adică pe temelii persistente (busole
orientative, ancore de stabilizare). Altfel, sîntem meniţi raportării elastice,
fragile, relative, de etapă, evanescente, iluzorii, supuse şi ele
procesualităţii, adică la repere… purtate de mobil. Aşadar, problema
axiologică/gnoseologică e minată de o chestiune „tehnică”, ontologică, care
deşi nu e de factură etică, lasă morala în aer! E vorba de raportul dintre
existenţă (a ceea ce este un Unu, la un moment dat) şi devenire (trecerea
Subiectului prin fotogramele existenţei sale). Ne lovim de jocul timpului, de
efectele desfăşurării/înfăşurării progresive. Problema substanţei longitudinale
a sensului, la care ne conduce inevitabil problema bazei morale, trimite, prin
cheia memoriei, la problema raportului structură-proces. Iar explorarea ei, la
ideea redării unei complexităţi structurale/paralele, printr-un proces de
serializare-recompunere. Undeva, în spatele blocajului filosofico-etic, se află
deci o cu totul altă dificultate, una de gestiune a parcurgerii existenţiale,
de luptă între transformare şi remanenţă, de-a lungul poveştii fiinţării. Căci
ce este o credinţă, decît o structură inerţială care orientează procese
evolutive, adăptări, adecvari care, la rîndul lor, o pot modifica? Excesul de
rigiditate duce la fracturi, atunci cînd realitatea impune schimbări pe care
credinţa puternică le refuză, inflexibil, urmînd înlocuirea brutală a
referenţialului sau inadaptarea la schimbarea externă, din consecvenţă internă.
Invers, excesul de fluiditate/flexibilitate, prea-disponibilitatea reactivă,
anulează lucrarea credinţei, readuce omul în postura de frunză în vînt, de
navigator fără busolă, întrucât e greu de dibuit formula plămădirii deschise, a
creaţiei conservatoare. Chestiunea pusă de Lupaşcu, a efectului dăunător al
conştiinţei conştiinţei (prin diminuarea forţei inerţiale prin care structura
acumulată îşi struneşte devenirea), are legătură cu raportul contradictoriu
dintre stare/conservare şi proces/modificare. „Terţul tainic inclus” nu trebuie
perceput ca să opereze dihotomic. Azi îl ucide pe ieri, ca să fie şi el mai
uşor de ucis, mîine. Cum nu putem inţelege care este scopul şi care este
mijlocul în acest cerc al fiinţării progresive, în care devenirea si
conservarea se împletesc generativ, nu vom lămuri probabil nici problema
lucidităţii/distanţării. Amăgirea e o îndepărtare de la propria-ţi busolă –
întru adaptare, sau de la realitatea din jur – întru consecvenţă? La ce
corespund inelele copacului, într-o creatură creatoare, care le poate
substitui, pe măsură ce se transformă, cu inele cu tot? Ne aruncăm la coş şi
celulele (încît nici nu mai ştii cine continuă, cine trece), d-apoi ideile. Ce
şanse are strădania de a depăşi paradoxul auto-anulării continue (a formei
vechi, de către forma nouă), prin sedimentarea provizorie a unor credinţe, idei
etc? Sensurile sînt cenuşa unor plămădiri, refolosită apoi drept combustibil.
Morala vrea să fie cauză, dar este iremediabil şi efect. Operează cu atît mai
eficace cu cît pare mai inflexibilă, iar asta nu poate însemna decît amăgire
utilă. Toate astea ascund un obstacol ce nu are nici o legătura cu lupta dintre
bine şi rău, cu morala, dar care limiteaza posibilităţile acesteia. Ceva care
dă relativismului… putere absolută, încît întreaga construcţie valorică rămîne
în urmă, ca o bornă în spatele trenului vieţii, incapabilă să reflecte mişcarea
interioară. Zenon a fost vizionar. Zborul săgeţii, văzut dinafară, nu poate
reda experienţa dinăuntrul înaintării. Panta rhei… Încercăm să acoperim viaţa
cu gînduri depuse, consistente, care să scape cumva de deveniri. Măcar un timp,
măcar într-o măsură. Să umplem segmentul cu puncte, timpul cu momente. Nu se
poate. Caracterul radical transversal al experienţei primare, trăite, este doar
parţial modelabil prin construcţii conceptuale, momentane /statice /atemporale.
Ca să indic ce mă frămîntă, mă pretez la o incursiune „telegrafică” prin
căutările a trei gînditori germani. Văd întîi, la Immanuel Kant, efortul de a
pune moralitatea pe o temelie solidă (ne-fluidă, consistentă) care să o scape
de relativism. Colosalul efort de a justifica posibilitatea apriorismului,
aparent mînat de o patimă critică/epistemică (de a stabili un suport riguros al
raţionalităţii), a vizat probabil – din start – năzuinţa de a justifica
credinţa în legitimitatea moralei. Dar oricît a lucrat la această consolidare,
oricîtă creativitate, rigoare, subtilitate şi elocvenţă a pus la bătaie, Kant
nu şi-a atins obiectivul de a transcende relativitatea, nu a putut evita
postularea concluziilor, „Critica raţiunii practice” fiind un sfişietor eşec,
parţial recunoscut – chiar prin titlul lucrării.” Georg Wilhelm Friedrich Hegel
a renunţat la ambiţia de a condensa procesualitatea într-o sămînţă
statică/atemporală (nod de pornire), de la a funda devenirea pe o temelie
consistentă (solidă/stabilă). S-a străduit să-şi promoveze intuiţia esenţei
ireductibil dialectice a realităţii cognoscibile/cunoaşterii, ascunzînd sau
ilustrînd, printr-o bolboroseală halucinantă, vecină cu delirul (vezi critica
lui Schopenhauer) faptul că nu putea exprima viu teza fluidităţii în termeni
conceptuali, morţi. Bănuiala de făcătură se amplifică atunci cînd Hegel ajunge,
din curgere în curgere, la libertatea înaintării creatoare… care impune
supunerea faţă de logica puterii – vestita înţelegere a necesităţii… Friedrich Nietzsche
ne face a treia propunere radicală. Să renunţăm la speranţa unei întemeieri
apriorice a „raţiunii practice” şi la amăgirea că adecvarea reactivă ar însemna
libertate/plenitudine. Să ne asumăm dezinvolt absenţa temeliei, valorificînd,
fără complexe, capacitatea micro-demiurgică de a crea sens, ca manifestare de
liberă voinţă. Din păcate, avem toate motivele să ne îndoim că acest îndemn
vitalist/orgolios/exaltat e viabil/operaţionalizabil, căci omul pare plămădit
astfel încît să înainteze stenic doar pe bază de iluzii convingătoare (aşa cum
o spune Blaga, cu mioritică cruzime…). Curiozitatea ne împinge să căutăm în
afară, să aspirăm spre taine. Cum să fim fascinaţi de propriile născociri? Dincolo
de orice aspiraţie privind funcţionarea/destinul conştiinţei, provocarea lui
Nietzsche se loveşte probabil de limitele naturale ale funcţionării spirituale,
„sănătatea” vieţii coştienţiale depinzînd de doză/ritm/potrivire. Şi vedem
imediat, dacă ne uităm în jur (în istorie), că există mari variaţii, în spaţiu
şi timp, deci că nu se poate pune problema unei formule unice, de consens
general, în privinţa echilibrului între schimbare si conservare, în jocul
devenirii. Şi asta fie şi pentru că chiar postura fiecăruia se schimbă, de-a
lungul vieţii. La început, schimbarea – cea care ne-a făcut ceva din nimic – ne
trece prin fazele unei creşteri fertile, trofice, captivante. Dar, la celălalt
capăt, avem puţine motive să mai adorăm/slăvim schimbarea, care ne îmbătrîneşte
şi ne va transforma înapoi, din ceva în – probabil – nimic. Cînd viitorul se
întoarce spre trecut, şi cercul se închide spre vid, ne sprijinim pe memorie,
pentru a înainta cumulativ prin restul timpului, ca o „integrală”, bucuriile
trăirilor clipei, emoţiile de tip „derivată”, estompîndu-se. Deci nu putem
renunţa la versatilitate, în numele primordialităţii conservării. Dar nici nu
ne putem lăsa re-modelaţi continuu, ca nişte obiecte fără inerţie existenţială,
în ritmul frenetic pe care încearcă să -l impună paraziţii speculativi
strecuraţi la cîrma lumii. Măcar, ca să putem muri o singură dată. Nu putem
eluda nici faptul că avem nevoie de stabilitate, nici pe acela că avem nevoie
de schimbare. Ce-i de făcut? Cine și cum cercetează legile biologiei spirituale
sănătoase, în condiţiile variabilităţii caracterelor şi situaţiilor? Şi ce ne
facem cu nevoia de credinţe bine corelate cu înaintarea noastră prin timp,
capabile de a evolua atîta cît trebuie, apărîndu-ne stabilitatea dar şi
nevoia/libertatea de modificare? Ca să scape din înfundătura semnalată aici,
credinţele trebuie să devină cumva dialectice (ceea ce pare un oximoron), să nu
mai presupună/propună un reper static, ci o politică/strategie de înaintare, un
regulament de derulare a procesualităţii faste, o formulă de echilibru între
conservare şi modificare. O tehnică existenţială? Şi de aici se poate ajunge
uşor la liber arbitru şi la cultivarea în masă a conştiinţelor –
deschise/dispuse către orice călătorie… Căci fără punct fix, postulat ferm,
plămădirea (de către alţii sau de către tine) găseşte traseu spre oriunde. Nu
ne vom mai amăgi, dar nu pentru că am găsit adevărul (care-şi pierde orice
relevanţă), ci pentru că nu vom fi legaţi de nici un angajament. Fără raportare
la un trecut internalizat, care umple Eul, totul devine numai o problema de racordare
la ce se întîmplă afară, la un moment dat. Acesta să fie limanul penibil al
unui zbucium zadarnic? Atunci şi povestea naţionalismului va deveni o legendă,
adăugată oceanului de amintiri uitate, în care omenirea îşi varsă derizoriul,
pînă la potop.”
Ion Coja: ”Care este rostul existenței: nu
dumneata ai ales să vii pe lumea asta! Altcineva ți-a dat viață! Ți-a deschis
ușa și te-a lăsat „la apă”! El, cel ce ți-a dat viață, el a cărui faptă și
făptură ești, trebuie să știe care este rostul dumitale! Asta nu mai este grija
dumitale. ci a celui care te-a adus pe lume! Dumneata – și la fel fiecare om,
trebuie să se îngrijească de rostul pe care îl au faptele sale. Asta să te
preocupe: să nu trăiești la întâmplare, ci să dai o noimă, un rost faptelor
tale, nu existenței tale, care este făptuirea altcuiva!… A lui. Corect: a Lui,
cu majusculă! A Altcuiva! lumea asta toată este o mulțime, este Creația
Domnului, este Domnul însuși. Dar ceea ce este valabil despre elementele
acestei mulțimi, cee ce poți să spui despre aceste elemente nu este valabil și
despre mulțimea respectivă, despre numele acelei mulțimi. Care sunt atributele
elementelor care alcătuiesc această lume, această mulțime? Culoare, dimensiune
limitată, efemeritate, materialitate etc. Aceste atribute nu aparțin și
Domnului! La fel cum, să zicem, avem o mulțime a elementelor că, dacă, deci, și, însă,
mulțime denumită conjuncție! Numai că cuvîntul conjuncție nu este și el
conjuncție! Ci este substantiv!… De aici paradoxul: „conjuncția nu este
conjuncție!…” Deci nu trebuie amestecat limbajul cu metalimbajul, nu trebuie
amestecate elementele unei mulțimi cu mulțimea respectivă, nu trebuie
echivalate sau comparate!… La fel, nu trebuie să-l imaginăm pe Dumnezeu cu
atributele pe care le au elementele mulțimii pe care a creat-o! Dieu
invisible a créé le monde visible! Nu m-am simțit niciodată vrednic să „discut”
despre Dumnezeu!… De mai multe ori am accentuat la curs că limbajul filosofic
are un mare defect: toate subiectele puse în discuție poartă un nume și acele
nume sunt substantive, de cele mai multe ori! Tendința de a denumi prin
substantive aceste „probleme” deformează percepția corectă în nenumărate
cazuri, căci rareori este vorba de „substanțe”, de substantive! Bunăoară
timpului nu i se potrivește nicicum ca denumire un substantiv! Ce substanță are
timpul?!… Și de câteva ori le-am pus studenților următoarea problemă: oare este
corect ca numele lui Dumnezu să fie un substantiv? Nu ar fi cumva mai corect să
folosim o altă parte de vorbire? Zeii se temeau cu toții, inclusiv Jupiter, se
temeau numai de Destin, de Moira!… Povestea lui Oedip asta voia să demonstreze:
că fiecare ne naștem cu un destin implacabil și că nu poți să modifici nici cu
o iotă ce ți-e scris… Și vine Iisus să-i vestească pe oameni că lucrurile nu
stau deloc așa! Că viața noastră are o țintă, o noimă: mântuirea, viața de
apoi! Și ca să dobândești mântuirea, asta depinde numai de tine, de conduita ta
omenească! În respectul unor principii morale!… Nimeni nu te poate împiedica să
te mântui! Ești liber să alegi între mântuire și pierzanie!… Mai multă și mai
adevărată libertate nu poate exista! Condiția ta de om te ridică deasupra
oricărei împilări! Conștiința acestei libertăți dă sens existenței
noastre!… să fie atenți la coincidențele din viața lor, din viața celor
din jur… Inclusiv din viața planetei: sunt atâtea coincidențe în istoria planetei
noastre, rarisime, a căror însumare nu are cum să fie întâmplătoare. Rezultatul
acestor coincidențe: apariția vieții pe pământ, apariția Omului! Scris cu
majusculă!… După mulți ani, în urmă cu vreo trei, am găsit la Einstein o vorbă
asemănătoare, cum că Dumnezeu ne face semn că există prin coincidențe… Constat
că, de fapt, cei mai mulți oameni care au probleme cu credința nu realizează
ideea creștină esențială: libertatea de a crede, de a năzui sau nu la mântuire…
Ar vrea să capete dovezi „mai” convingătoare pentru ei ca să creadă! Nu-și dau
seama că tocmai aici este baiul: a crede devine un merit, o răsplată, numai în
măsura în care dovezile existenței lui Dumnezeu nu sunt „indiscutabile” și
arhi-suficiente! Îndoiala! Fără îndoială nu ai niciun merit dacă crezi!…
Îndoiala este un reflex natural al inteligenței! Al rațiunii! Nu este grav dacă
te îndoiești!… Totul este să nu rămâi așa!… Pentru mine Dumnezeu este
prezent tot timpul, dar nu mi se arată la fel, tot timpul! Ne-ar distrage de la
viață!… Discontinuitatea este o invenție a minții umane! Mintea umană nu
are încotro și, ca să poată cuprinde lumea în care îi este dat să trăiască,
segmentează lumea, o face bucățele și la fiecare bucățică îi dă un nume! Adică
pune la lucru graiul omenesc, cuvintele! Se aseamănă graiul cu invenția de a
măsura suprafața cercului folosindu-te de pătrate! De pătrățele din ce în ce
mai mici, dar tot rămâne mereu un rest, pentru care imaginăm pătrățele și mai
mici, și nici la infinit dacă am putea ajunge nu reușim să acoperim integral
suprafața cercului! Cercul, linia curbă, este a lui Dumnezeu, linia dreaptă,
pătratul, sunt invenții ale minții omenești. Nu găsești în natură decât linii
curbe, niciun pătrat!… Nicio linie dreaptă! Nu găsești în natură „drepte
paralele” pentru că nu găsești linii drepte!… Credința în Dumnezeu este
firească, aparține naturii, aparține lui Dumnezeu, și are acest atribut: este
un continuum! Credem fiecare mai mult sau mai puțin decât oricare dintre noi!
Inclusiv cei care nu cred, o face fiecare în feluri și grade diferite! Ești de
acord, sper! Vă spun un secret: Dumnezeu știe de glumă și chiar glumește foarte
des! Are un umor!…”
Jacqui
Banaszynski: ”Dar nu ai murit
încă. Și asta dovedește că încă nu ai atins țelul pentru care ai fost pus pe
pământ."
Jose Saramango: ”Dumnezeu este liniștea universului iar omul
e strigătul care dă sens acestei liniști.
Liviu Plesoianu: ”Despre așa-zisa campanie electorală și despre
protagoniștii ei, am un singur mesaj: România profundă este îngropată sub un
munte de impostură. Actori de duzină joacă roluri de doi lei, după un scenariu
de doi bani. Nimic dinlăuntrul vieții profunde a ființei omenești nu răzbate
dincolo de epiderma discursului candidaților, nimic cu adevărat viu nu
străpunge stratul gros de clișee. Cei care vor să conducă milioane de oameni
sunt, în mod evident, ființe care nu și-au condus propriul spirit, propria
conștiință nici măcar câteva mii de clipe... Cum să fim încrezători că vom
ajunge să culegem fructe vii, câtă vreme sub ochii noștri sunt puse în
cernoziom semințe de plastic!? Dacă România a ajuns cum a ajuns, dacă aici, de
decenii, prind toate experimentele fabricate în laboratoare dinăuntrul și din
afara țării - toate acestea au un singur motiv: aici e teren viran, aici nu
există încă o construcție socială solidă. Dacă nu avem SENS și ROST, de ce ne
mirăm!?! Când vom trezi sufletul și spiritul acestui popor, atunci vom exista
cu adevărat pe harta lumii. Acum, oricât am vrea să ne iluzionăm, NU existăm,
suntem doar un contur pe o hartă... Este complet lipsit de sens să mai reiau ce
am scris și am vorbit in ultimii ani referitor la experimentele la care a fost
supus poporul român. Important e doar ce facem de aici înainte. România va fi o
Țară a Omului sau nu va mai fi deloc. La fel și lumea cea mare... Fie să FIM!”
Lev Tolstoi: "Este greșit să credem că scopul
vieții este slujirea lui Dumnezeu. Rostul vieții este binele. Dar, din moment
ce Dumnezeu a dorit să dăruiască binele oamenilor, atunci oamenii, ajungând la
binele lor, fac ce dorește Dumnezeu de la ei, îndeplinesc voia Lui.”
Lucian Blaga: „După ce descoperim că viaţa nu are nici un
sens, nu ne rămâne nimic altceva de făcut decât să-i dăm un sens.”
Lydia Pop: ”Au votat toti ratatii pentru care o lume civilizata nu are
sens.”
Marian Ghervasa: ”Omul nu a invatat inca sa-si dea singur un sens
existentei sale, trage din rasputeri pentru a se conforma standardelor unei
societati ce-si are bazele in dogmatismul religios, spiritualitatea duala ori
eruditia inselatoare cu tenta de grandomanie. "Omul bun" va trai
intr-un continuu zbucium, o cautare inversunata a unui rau pe care sa-l
transforme in propria viziune a binelui, spre glorificarea inconstienta a
propriei identitati, iar notiunea de pace interioara ii va fi straina cu
desavarsire, in timp ce omul autentic va trai intotdeauna de dragul experientei
vietii iar actiunile sale vor fi flexibile, rabdatoare si pline de compasiune
manifestata in proiecte menite sa sustina un vis cocreator colectiv, in care
fiecare isi poate gasi un loc.”
Mariana Fulger: ”Sensul existentei omului este acela de a nu
fi singur chiar daca este solidar cu universul in desertaciune. Astfel sensul
existentei omului este desertaciunea tuturor nu numai a propriei lui existente.
Marilena
Iorgulescu: ”Mă simt un om
fără sens şi nu-mi pare rău că n-am niciun sens. Şi de ce mi-ar părea rău, când
de haosul meu nu se poate alege decât haosul? În mine nu există nicio voinţă
înspre formă, spre cristalizare, sau un ideal. De ce nu zbor, de ce nu-mi cresc
aripi? Nu este în dorinţa mea de zbor o fugă de existenţă? Şi n-aş fugi în
acest zbor cu toată existenţa, cu tot ce e fiinţa? Simt în mine atâta
fluiditate, încât mă mir cum de nu mă topesc şi nu curg. Aş vrea ca fiinţa mea
să se transforme într-un fluviu cu ape tulburi şi năvalnice, care. Să arzi
...să arzi...ca o flacără; Asta e "esență" trăirii! Apoi, când vei fi încetat să mai arzi, să-ți
spulberi singur cenușa în "cele patru vânturi". Vei putea trăi un alt
avatar.”
Mark Twain: „Ce este un aforism? Un minimum de cuvinte şi un maximum de
sens.”
Mihail Neamtu: "Victor E. Frankl născut la Viena, la început de
secolul XX, într-o familie evreiască cu origini nobile. Volumul său, Omul în
căutarea sensului vieții, prezintă experiență autorului care, între anii 1942
și 1945 a trecut prin patru lagăre naziste. Este mărturia modului în care el a
supraviețuit ororilor de neimaginat întâlnite acolo.Premisa de la care pornește
Frankl este aceea că, în ciuda celor mai grele circumstanțe prin care omul este
nevoit să treacă în viață, acestuia îi mai rămâne libertatea de a alege
atitudinea pe care să o aibă față de ce i se întâmplă: „Omului îi poate fi luat
totul, dar nu și ultima dintre libertățile omenești: aceea de a-și alege
atitudinea într-un anumit set de circumstanțe, de a-și alege propriul fel de a
fi”. Citind această carte înțelegem că omul nu poate evita suferința, însă
poate alege cum să se raporteze la ea, „să și-o accepte ca fiind propria sa
misiune” pentru a-i găsi un sens și pentru a putea merge mai departe."
Mircea Eliade: „Însăşi existenţa omului nu e decât un lung şi tragic şir
de încercări de a da un sens acestei existenţe.” ***„Dacă existenţa ar avea un
sens, sensul ei ar fi să ne schimbăm, să uităm, să începem întotdeauna altceva,
nou, neaşteptat – şi să uităm complet, complet, trecutul.” ***„Toate
cunoştinţele culese rămân corpuri străine dacă nu sunt cernute, alese şi topite
de acel sens pe care personalitatea îl imprimă lucrurilor, oamenilor, vieţii,
morţii.” *** „Cel care cunoaşte
(iubeşte) pe Christ – e un om cu măduva spinală întreagă.” *** "ar fi
inspaimantator sa crezi ca din tot acest cosmos armonios, desavarsit si egal cu
sine, numai viata omului se petrece la intamplare, numai destinul lui nu are
nici un sens."*** Sensul vietii este sa ii dai sens. –
Nicolae Steinhardt: „Sacrificiul e o constantă a istoriei şi un imbold
al omului. Fără de sensul sacrificiului suntem lipsiţi de uneltele
construcţiei.”
Nicolae Tudor: ”rotundul este-o iluzie, spun,/ o scamatorie de clown.
stă scris./ avem drept, din oficiu,/ la câte un pătrăţel acoperit cu azur şi
albi fluturi,/ pe care să zburde mirabilele, fiecăruia, cenuşii.../ una câte
una,/ până căpătă sens fundătura albastră de univers!”*** Vin alegerile.
Albul se scurge în pământul colcaind de orori nemărturisite... Trimit semnale
catre patria mea - nimeni nu vrea sa vada vinovații de ticluirea fără sens a
lumii.
Nicu Gavrilovici: "Atât de triști pășim
spășiți spre moarte /Încât nici urme-n urmă nu lăsăm,/Nu mai avem
stindard, nici cin' să-l poarte,/Nici țeluri pentru care să luptăm."
Nuta Craciun: ”Sensul vieții. La cincizeci și unu de
ani, Tolstoi scria o cărticică autobiografică numită “O confesiune”. Cartea
descria căutarea sa chinuitoare după sensul vieții și găsirea acestuia. Iată un
mic pasaj: “Pentru ce trăiesc? Ca să mor? Atunci să mă sinucid ? Nu pot, mi-e
frică. Să aștept până vine moartea? De asta mă tem încă și mai mult. Atunci
trebuie să trăiesc, dar pentru ce? Și nu pot să scap din acest cerc vicios.”
Octavian Paler: ”Poate ca viata a avut un sens
cata vreme n-am tinut sa-i dau unul.*** “Până
la bătrâneţe, nu prea avem timp să ne întrebăm care este sensul vieţii. La
bătrâneţe, avem timp să o facem, dar atunci ne izbim de o descoperire penibilă:
viaţa are un sens doar dacă nu-l cauţi.”*** ! Oare câți dintre noi putem
răspunde cu fermitate la întrebarea: "pentru ce trăim?" Câți am ieșit
din cercul vicios și câți dintre noi vedem linia întinsă a orizontului unde vom
apune cândva?” *** ”Poate ca viata a avut un sens cata vreme n-am tinut
sa-i dau unul.”
Paulo Coelho: ”Daca nu ne nastem inca o data, daca
nu reincepem sa privim viata cu inocenta si entuziasmul copilariei, nu mai are
nici un sens sa traim mai departe. *** ”Trebuie sa stii cand se incheie o etapa
din viata ta. Daca te incapatanezi sa ramai mai mult decat e necesar, pierzi
bucuria de a trai si sensul vietii.”
Petru Romoşan: "Va mai crede cineva în viitor în
democraţie aşa cum s-a crezut în ultimii 70 de ani? Dacă despre un poet se
spune că e un om care a uitat toate meseriile, vedem că politicienii democraţi
de astăzi, calificaţi adeseori ca „profesionişti”, sunt, în general, oameni
care nu au avut nici o meserie. Ce va fi pus în locul democraţiei care s-a
golit de sens, de conţinut? Următorii 50 de ani vor da, inevitabil, mai multe
răspunsuri : democraţie participativă (ca în Elveţia), tehnocraţie (Uniunea
Europeană), autocraţie (ca în Rusia), dictaturi sau tiranii, militare sau
civile?”
Publius Syrus: ”Să punem întregul sens al unei
vieţi bine întrebuinţate în vigoare şi-n măreţia sufletului, în dispreţuirea
tuturor lucrurilor omeneşti şi-n orice virtute.
Rafaella Frese: "Mâine - sensul pe care îl vom găsi la
ce trăim astăzi.
Soren Kierkegaard: "Nimeni pe lumea aceasta nu e în stare sa-ti
explice de ce existi, dar tocmai de aceea straduieste-te sa dai un sens
existentei tale.”
Sorin Cerin: ”Sensul existentei omului este acela de a nu fi singur
chiar daca este solidar cu universul in desertaciune. Astfel sensul existentei
omului este desertaciunea tuturor nu numai a propriei lui existente.” *** ”S-a
uscat doar culoarea, sensurile se pastreaza, nimic nu se sterge, nu e spulberat
de vant, de timp, daca e scris cu adancul trairii unui suflet de om.” *** ”Daca
am accepta denominatia de sfinti ale caror suflete ajuta de dincolo fiindca
aici au stiut cum sa se prosterneze in fata unei religii sau alteia, atunci ar
insemna ca sensul existentei noastre este acela de a ne prosterna in fata
Dumnezeului care ne-a creat tocmai pentru aceasta!Nimic mai fals.
Sylvia Plath: "Viața aceasta nu are niciun sens dacă nu o poți
povesti în versuri.”
Tom Clancy: ”Deosebirea dintre fantezie și realitate este aceea că
fantezia poate avea un sens.”
Rainer Maria Rilke: ”Când e viu, oriunde ar fi, un
sentiment nu e prea departe.
rostul, Cand simti ca viata nu are nici un rost
gandeste-te la cei ce mai au doar o zi de trait. - Anonim
Silviu Pricope: ”Societatea și întreg ansamblul de
legi și paradigme sociale stau sub spectrul inevitabilului destin:
negarea/ascunderea Sensului. Totuși, din corpusul social, din mecanismul
atrofiat al societății, mai răzbat, însă, și voci singulare care urlă în pustie
după Sensul pierdut. În fiecare individ există nostalgia după Sensul
primordial, însă, datorită Magiei exercitate de Marele Manipulator și a
Legăturilor pe care acesta cu abilitate le creează, omul modern devine o
bărcuță pe un râu învolburat, neputincios în fața curenților sociali, cărora nu
li se poate opune. Creația acestui mecanism a început acum câteva secole
(aproximativ odată cu Renașterea) și vă mărturisesc sincer că încă nu știu,
dacă nu cumva, lumea în care trăim astăzi nu cumva chiar este cea mai bună
dintre lumile posibile (pentru a-l parafraza pe Leibniz). Când văd lipsa de
orizont a semenilor mei, preocupați de efemeritatea unui stomac plin și de
excitarea dusa până la paroxism a simțurilor, prin toate mijloacele tehnologice
posibile, nu pot să nu constat decât că mântuirea este doar o chestiune intimă,
personală și individuală, care nu are nimic de-a face cu gregaritatea turmei.
Multimile se lasa docil conduse, ele asculta de tot ce le inconjoara, de vointa
si dorinta celor mai puternici, de ereditate, sugestie, de toate cauzele
exterioare, care le dirijeaza ca pe simpli pioni ai vietii. Maestrii, din
contra, se ridica in planul superior, dominand sentimentele si caracterul lor,
calitatile si puterile, tot asa de bine ca pe tot ce-i inconjoara. Ei devin
stapani, in loc de a fi jucati si dirijati de vointa altora, precum si de
influentele exterioare. Ei se servesc de Lege, in loc de a fi instrumente.
Maestrii asculta de cauzalitatea principiului superior, insa ei comanda planul
lor.
Trăistaru David: "- Uită sensul firesc." Apoi am
încetat complet să-mi mai pese."
Vasile Ernu: "Viața nu este despre salam, PIB,
venituri, consum etc. Fericirea și sensul vieții nu este dat de cantitatea de
salam din frigider. Firește, e bine să avem o viață în bunăstare, fără crize:
dar nefericirea e mereu cu noi, în noi. Suferința și nefericirea e parte a
bucuriei și fericirii noastre.Fericirea este despre cum știi să-ți gestionezi
suferința și nefericirea. Iar memoria fericirii ei este nostalgia. Mama la a ei
aproape 90 de ani îmi spune că cea mai puternică amintire a ei e de prin 47: nu
mâncase de multe zile, era foamete și după zile de foame a primit o felie de
pâine – acea felie de pâine e totul pentru ea: e fericirea și sensul ei. De
atunci susține: ai o felie de pâine nu ai voie să fii nefericit și nemulțumit –
pentru că ai totul.”
Vasile
Voiculescu: “Doamne, unde
încep abisurile acele? / Ce drum s-apuc, oricât de lung? / Nu cruţ nimic, numai
s-ajung, / La marginea Ta, să m-arunc în ele. // Deodată, o spaimă mă ţine, / O
bănuială strivitor de grea:/ Prăpastiile Tale încep chiar din mine, /
Dintru-nceput deschise în inima mea.”
Vida Mirescu: ”...Oamenii evoluează doar atunci când
înfruntă viaţa, învăţând ce înseamnă înfrângerea, suferinţă, pierderile şi
reuşesc să se întoarcă din adâncul sufletului aducând cu ei sensibilitatea şi
un mod de a percepe viaţa ce-i umple cu compasiune, bunătate şi iubire de
firesc. Nu ne naştem înţelegând sensul vieţii ,ci îl percepem trecând prin ea.”
Visarion Alexa: ”Sensul vietii noastre pe pamant nu este sa ii
schimbam pe ceilalti, ci sa ii rabdam".
Voltaire: ”A găsi drumul prin labirint fără firul
Ariadnei, iată marele sens al cercetării.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu